بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

آب انبار حاج اسدالله


http://badroodi.persiangig.com/1%20%D8%A7%D8%B3%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%87.jpg

آب انبارها در شهرها وبویژه مناطق کویری که دور از دسترس چشمه ساران وآب رودخانه ها هستند نقش به سزا ومهمی دارد

دربادرود بیش از ده آب انبار وجود داشته که با تأسف طی سالهای اخیر بویژه سه دهه گذشته همگی بدست مردم ویا بدستور مسئولین تخریب گردیدند.

 از این میان می توان به آب انبار قلعه، ممه، حاج ممدا، حاج محقق، حاج اسدالله، حاج جامعی، شهرک صابری و... در سطح شهر ودهها آب انبار دیگر در مزارع وباغات پیرامون شهر اشاره کرد

در گویش بادرودی آب انبار را «اوو دون» می گویند.فرهنگ وفولکلور بادرودی هم مملو هست از مثلها ومتلهائی که با آب انبار ارتباط تنگاتنگ دارد.

در این بین آب انبار حاج اسدالله که در پشت مسجد گلستان واقع شده بود از معماری اعجاب انگیزی برخوردار بود . این بنا که در دوران صفویه ساخته شده مربع شکل بود که دارای عرض 12 متر وطول 12 متر بود که این عرض وطول بزرگ بدون ستون سقف زده شده بود.

این آب انبار دارای یک بادگیر بود واز نقطه اوج گنبد تا کف آب انبار نزدیک به 11 متر عمق داشته است. این آب انبار در سال 1375 بدستور کمالی شهردار وقت بادرود وبه بهانه تعریض خیابان حسینیه تخریب گردید.بعداز تخریب سردر وبخشی از سقف آب انبار اینجانب(ذبیح اله صولتیان) به نشانه اعتراض به شهرداری رفته واعتراض خود را بصورت کتبی به شهردار، فرماندار ومیراث کاشان اعلام داشتم. رئیس میراث کاشان(مهندس امینیان) برای بازدید پروژه امدواز اهمیت خاص این بنا شرحها نوشت وتوصیفاتی را گفت . با توجه به اعتراض گسترده همسایگان این بنا به شهرداری به بهانه ریختن زباله به داخل آب انبار ومعضلات بهداشتی با تأسف شهردار شبانه دستور تخریب کامل بنا را داد وبه علت بی توجهی وعدم حساسیت پرسنل شهرداری این بنای زیبای 400 ساله برای همیشه تاریخ به تاریخ پیوست.


نظرات 1 + ارسال نظر
بادرودی مقیم اصفهان سه‌شنبه 19 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 11:43 ق.ظ

همش از نادونی خومون بده در نین زمینه ده هر چه ضربه بخردایین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد