X
تبلیغات
رایتل

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

چگونه تمرکز خود را بهبود بخشیم
قابل توجه دانش آموزان در فصول امتحانات
 در آستانه برگزاری امتحانات نوبت اول دانش اموزان در مدارس منطقه بادرود ؛ دکتر علی باغبانیان روانپزشک و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران ؛  مطالبی در خصوص روشهای بهبود تمرکز بیان داشته  که جهت استفاده دانش اموزان  و اولیای گرامی ارائه می شود : 
1 _ حذف عوامل مزاحم محیطی ( مانند سر وصدا ، شلوغی سرما و گرمای زیاد و... )  که باعث اختلال در تمرکز میگردد .
2 _  مصرف مواد غذایی طبیعی ( مانند سبزیجات ، میوه جات ، لبنیات ) ، مغزهای مغذی ( مثل گردو ، بادام ، پسته و فندق ) ، چای سبز و ( محصولات دریایی مانند ماهی ، میگو ) و عدم مصرف موادی ازقبیل فست فود مواد غذایی دارای رنگهای شیمیایی و نوشابه ها ، به بهبود تمرکز و نهایتا حافظه کمک میکند .
3 _ استراحت کافی ( در یک فرد بالغ میزان نیاز به خواب 6 تا 8 ساعت است ) باعث بهبود تمرکز و بیخوابی و خستگی از عوامل مهم اختلال تمرکز میباشند .
4 ­_ برای هر نوع فعالیت ذهنی ( اعم از کار با رایانه ، مطالعه ، نوشتن ، تمرین و فعالیتهای هنری ) وضعیت راحت بدن و نور کافی ، شرط لازم حفظ تمرکز است .
5 _ پرخوری و گرسنگی باعث اختلال تمرکر شده ، بنابراین بلافاصله پس از ناهار و شام زمان مناسبی برای فعالیت ذهنی نیست .
6_ قبل از شروع مطالعه باید تمام وسایل لازم ( مانند کتب ، دفاتر ، دایره المعارف ، مداد و خودکار و ... ) را آماده کرد .
7 _از آنجایی که ابتدای صبح مغز انسان برای فراگیری آماده تر و تمرکز بیشتر است بنابراین مطالعه دروس حفظ کردنی ارجح است .
8 _ شایع ترین علت درونی اختلال تمرکز ، اضطراب است . با نام و یاد خدا که آرامبخش قلوب است میتوان براین اضطراب غلبه کرد .درموارد اضطراب شدید ، مشاوره و مراجعه به روانپزشک ضروری است .
9 _ مدت متوسط حفظ تمرکز فعال در بالغین بین 45 تا 60 دقیقه است لذا توصیه میشود پس از یکساعت مطالعه حدود 15 دقیقه استراحت کامل ( برای مثال نوشیدن یک فنجان چای ، شنیدن صوت زیبای قرآن و یا موسیقی آرام ، حل جدول ، خواندن چند لطیفه  ، نرمش و بازیهای رایانه ای ) داشته باشد . نه اینکه زمان استراحت را با مطالعه یک درس دیگر یر کند
10 _ وجود هرگونه بیماری جسمی ، درد و اختلالات روانپزشکی تمرکز را مختل میکند . در صورت وجود این حالات مراجعه به پزشک و درمان پیشنهاد میگردد .
11 _ انسان در هر لحظه فقط میتواند روی یک موضوع متمرکز شود بنابراین در زمان مطالعه و یا هرگونه فعالیت ذهنی وجود یک یا چند فکر ناخواسته تمرکز را مختل میکند . این مشکلی است که برای بیشتر افراد اتفاق می افتد . بهترین روش برای رهایی از این افکار ناخواسته این است که قبل از مطالعه حدود 10 دقیقه اجازه  دهد تا ذهنش راجع به هر موضوع و مکان و زمان و شخصی که میخواهد فکر کند  و بعد از آن از ذهن خود بخواهد که  بلافاصله برای یک دوره زمانی مشخص 45 تا 60 دقیقه  ) در اختیارش باشد و این روند به همین شکل تا پان زمان مطالعه ادامه دهد البته امکان دارد این افکار باز هم شبیه میهمانان ناخوانده وارد شود ، در این حالت باید این افکار را یادداشت نمود تا در زمان استراحت به آن فکر کرد ، با این روش اکثر این مشکلات مرتفع میگردد ، در موارد نادری که به این روش جواب ندهد باید به روانپزشک مراجعه نمود

[ شنبه 14 دی‌ماه سال 1392 ] [ 08:14 ق.ظ ] [ بادرودی ] [ 1 نظر | چاپ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه