باداباد-60یکی کم!

 

همیشه یکسری نکات و فوت و فن هایی برای پخت و پز وجود دارد که قطعا هر آشپزی روزی به آن ها نیاز پیدا می کند. نکاتی که آشپزی را برای عاشقانش دوست داشتنی تر و دل چسب تر می کند.

فوت و فن هایی که در این مطلب می خوانید، مواردی است که سرآشپزهای باتجربه از کشورهای مختلف گفته اند. این سرآشپزها، بهترین سرآشپزهای دنیا محسوب می شوند.

 

برای مهمانی های خاص سعی کنید تمام مواد آشپزی را از روز قبل آماده کنید
1- به خاطر داشته باش. همه آنچه می خواهم بگویم درباره آماده کردن مقدمات پخت و پز است. برای رهایی از استرس موقع آشپزی در مهمانی های خاص، حتما از یک روز قبل مقدمات آشپزی تان را فراهم کنید تا موقع پخت و سرو غذا مانند یک ستاره بدرخشید. پائولادین (Pauala Deen)

2- هرچه ماده مورد نظر برای پخت کوچک تر باشد، دمان پخت بیشتر می شود. برای مثال تافی های شکلاتی کوچک را با دمای 250 درجه سانتی گراد تنها در چهار دقیقه می پزم! جیم لاهی (Jim Lahey)

3- ادویه جات را در جای خشک، سرد و تاریک نگهداری کنید. آن ها را در قفسه بالای اجاق گاز قرار ندهید. رطوبت، نور و گرما باعث می شود که عطر و طعمشان را از دست بدهند. ریک ترامونتو (Rick Tramonto)

4- همیشه آب مرغ یا گوشت باقی مانده از غذا را داخل ظروف پلاستیکی فریز کنید. با این کار، وقتی می خواهید یک سوپ یا یک خوراک خوشمزه درست کنید، ظرف را سریع از فریزر در می آورید و از آن استفاده کنید. چارلی تروتر (Charlie Trotter)

5- اگر قرار است برای شخص مهمی آشپزی کنید- چه آن شخص رییستان باشد و چه برای یک تاریخ مهم می خواهید آشپزی کنید- هیچ وقت یک دستور جدید یا حتی یک ماده جدید را امتحان نکنید! مارکوس ساموئلسون (Marcus Samuelsson)

6- همیشه پاستا را یک دقیقه کم تر از زمان پختی که روی بسته بندی آن نوشته شده بپزید. آن یک دقیقه را هم بگذارید برای زمانی که پاستا با سسش داخل تابه قرار است بپزد. ماریو باتالی (Mario Batali)

7- بعد از اینکه کارتان با سیر تمام شد، قبل از اینکه دستانتان را بشویید، آن ها را به مدت 30 ثانیه به یکی از ظروف استیلی که در آشپزخانه دارید، بمالید، سپس آن ها را بشویید. این کار باعث می شود بوی سیر از بین برود. جرارد کرافت (Gerard Craft)

8- آب نمک! بله فقط آب نمک. مرغ را داخل آب نمک بخوابانید تا طعم بی نظیرش را تجربه کنید. گای فیِه ری (Guy Fieri)

9- اگر موقع سرخ کردن متوجه شدید که به روغن بیشتری نیاز دارید، روغن را از لبه های تابه اضافه کنید. با این کار وقتی روغن به مواد داخل تابه که در حال سرخ شدن هستند می رسد، گرم شده است. آنیتا لو (Anita Lo)
10- زمانی که قرار است چیزی را زیاد سرخ کنید، آن را با یک انبر دسته بلند به مدت پنج ثانیه داخل روغن داغ تابه نگه دارید. این کار باعث می شود که آن غذا شکل ظاهری اش را از دست ندهد و به کف تابه یا به غذاهای دیگری که در تابه هستند نچسبد. مایکل سیلاکیس (Micheal Psilakis)

11- برای داشتن یک سس غنی، کرمی شکل و سالم، نیمی از مقدار سس مایونز موجود در دستور تهیه را با ماست چکیده جایگزین کنید. الی کریگر (Eli Krieger)

12- زمانی که می خواهید سبزی خرد کنید، مقداری نمک روی سطح کارتان بریزید. این عمل باعث می شود موقع ریزکردن، سبزی ها به اطراف پراکنده نشوند و به پرواز درنیایند. جوان چانگ (Joanne Chang)

13- برای درست کردن یک ساندویچ همه چیز تمام، سس مایونز را روی نان ساندویچ از یک گوشه تا گوشه دیگر آن بمالید. به عبارت دیگر سس را روی همه قسمت های نان بمالید. بعضی ها سس را فقط وسط نان می مالند. در صورتی که هر لقمه از ساندویچ باید حاوی سس باشد تا بشود آن را یک ساندویچ واقعی به حساب آورد. روی چوی (Roy Choy)

14- همیشه گوشت قرمز و گوشت ماهی را به طور یکنواخت طعم دار کنید. به عنوان مثال، نمک و فلفل را با نمکدان به طور یکنواخت همه جای آن ها بریزید. این کار از تجمع بیش از اندازه طعم دهنده ها در قسمتی از گوشت و فقدان آن ها در قسمت های دیگر جلوگیری می کند. ماری دامونت (Mary Dumont)

15- برای گرفتن نتیجه بهتر در پخت و پز، کره و تخم مرغ را یک شبانه روز قبل از پخت، از یخچال درآورید تا به دمای محیط برسند. اینا گارتن (Ina Garten)

16- برای درست کردن یک شام راحت و سریع، سس هایی را که از غذاهایتان باقی می ماند، داخل قالب یخ بریزید و آن ها را فریز کنید. قالب های سس، ره راحتی داخل تابه روی حرارت تبدیل به یک سس خوشمزه می شوند. دیوید بورک (David Burke)

17- وقتی که می خواهید کوفته یا کوکو درست کنید، خیلی مهم است که بدانید طعم آن بعد از پخت چطور خواهدشد؛ بنابراین، مقداری از آن را در یک تابه کوچک بپزید و سپس بچشید تا مطمئن شوید، طعمش همانی است که می خواهید. ایساک بکر (Issac Becker)

18- به جای اینکه مرغ را کباب کنید، چند عدد پیاز را به صورت تکه های بزرگ خرد کنید و آن ها را داخل یک تابه یا قابلمه با مقداری روغن قرار دهید، سپس مرغ را روی آن ها بگذارید. با این کار، پیاز جذب آب مرغ می شود. بعد از سرخ شدن مرغ، آن را از قابلمه یا تابه خارج کنید. مقداری آب مرغ یا آب، داخل قابلمه بریزید و با حرارت بالا به مدت سه دقیقه یک سس خوشمزه برای سرو کردن همراه مرغ آماده کنید. دونالد لینک (Donald Link)
19- بعد از اینکه دانه های ذرت را از بلال پخته جدا کردید، با پشت چاقو، دوباره روی بلال بکشید تا شیر باقیمانده در بالا خارج شود و طعم بی نظیری به غذاش شما بدهد. بلال را روی سطح کار قرار داده و با یک چاقوی تیز به صورت افقی دانه های آن را جدا کنید. حالا پشت چاقو را روی بلال روی قسمت های بدون دانه آن بکشید تا شیر داخل آن ها خارج شود. کری سیمون (Kerry Simon)

20- همیشه به اندازه کافی زمان بگذارید و دستور تهیه غذا را قبل از آماده کردنش به دقت بخوانید. جان بِش (Jhon Besh)

21- دستورات غذا فقط یک راهنما هستند. کتاب مقدس که نیستند! پس با خیال راحت مواد لازم آن ها را با مواد ساده تری که خودتان دوست دارید، عوض کنید. اگر عاشق آویشن هستید و از نعنا خوشتان نمی آید، خب از آویشن استفاده کنید!  الکس سیدل (Alex Seidel)

22- وقتی میهمانی بزرگی دارید، سس را روی سالادتان نریزید. آن را کنار سالاد قرار دهید تا میهمانان خودشان آن را روی سالادشان بریزند. یک بار به خاطر همین موضوع کلی سالاد سسی روی دستم ماند و مجبور شدم آن ها را دور بریزم! مارک فورجیون (Marc Forgion)

23- همیشه به آشپزهایی که در منزل آشپزی می کنند نصیحت می کنم که اگر فکر می کنید مقدار کافی نمک به غذا اضافه کرده اید، مقدارش را دو برابر کنید! گراند آچاتز (Grand Achatz)

24- برای له کردن سیر، آن را داخل یک کیسه فریزر قرار دهید و با پشت چاقو آن را له کنید. این کار باعث می شود که میز کار و چاقویتان بوی سیر نگیرند. لونت توروندل (Laurent Tourondel)

25- تا جایی که می توانید آشپزی کنید احتیاج نیست درباره اش کتاب بخوانید و مطالعه کنید. فقط زیاد بپزید تا تجربه کسب کنید. ماساهارو موریموتو (Masaharu Morimoto)

26- مِرینت کردن (مزه دار کردن) گوشت با مرکبات باعث می شود که کاملا ترد و خوشمزه شوند. اگر مرکبات دوست دارید، همراه کردن مقداری آب لیمو یا آب پرتقال، همیشه بهترین راه برای داشتن یک بشقاب غذای گوشتی خوشمزه است. تیم لاو (Tim Love)

27- برای درست کردن سس سالاد، ابتدا نمک را با مقداری روغن زیتون مخلوط کنید. این کار باعث می شود زمانی که به آن سرکه اضافه می کنید، سس شما ترد بماند. پل لیبرانت (Paul liebrandt)
28- بعد از اینکه سبزیجات را از آب داغ بیرون آوردید، آن ها را داخل آب یخ فرو کنید. این کار باعث می شود سبزیجات تغییر رنگ ندهند. ماریا هینس (Maria Hines)

29- پدربزرگم این نکته را به من یاد داد: بعد از اینکه پاستا را آبکشی کردید، همان طور که داغ است مقداری پنیز پارمسان رنده شده را همراه با سس مورد نظرتان روی آن بریزید. این عمل باعث می شود سس به پاستان بچسبد و طعم بی نظیری پیدا کند. جیادا دِ لورنتیس (Giada De Laurentiis)

30- اگر ریحان تازه را مانند گُل داخل آب قرار دهید، بهتر، سرحال تر و در مدت زمان بیشتری در خانه می ماند. الیزابت پروت (Elisabeth Prueitt)

31- قبل از اینکه غذا را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید و سرو کنید، حتما آن را بچشید. خیلی تعجب می کنم وقتی می بینم بعضی ها طبق دستور، غذا را درست می کنند ولی قبل از سرو، آن را نمی چشند که ببینند آیا نمک، فلفل یا ترشی غذایشان اندازه است یا نه! برد فارمری (Brad Farmerie)

32- ماهی را خیلی ساده طعم دار کنید. آن را با احترام بپزید! طعم ماهی باید همانی باشد که شما می خواهید. وقتی آن را سرخ کردید، مقداری لیموی تازه روی آن بریزید و سرو کنید. طعم بهشتی لیمو و ماهی در کنار هم غیرقابل انکار است. ریک مون (Rick Moonen)

33- اگر می خواهید گل کلم بپزید، مقداری شیر و نمک به آب آن اضافه کنید تا همچنان سفید باقی بماند، سپس آن را داخل آب یخ فرو کنید تا پختش متوقف شود. مایکل وایت (Micheal White)

34- با یک فهرست بلندبالا به خرید نروید! بهتر است وارد فروشگاه یا مغازه شوید و ببینید کدام مواد خوب به نظر می رسند و دوست دارید آن ها را تهیه کنید، سپس فهرستتان را آماده کنید. الکس گارناچلی (Alex Guarnaschelli)

35- وقتی می خواهید کباب درست کنید، یک ساعت قبل گوشت را از فریزر بیرون آورید تا به دمای محیط برسد. جفری زاکاریان (Geoffrey Zakarian)

36- همیشه چیزی را که می خواهید بپزید، اندازه بگیرید. مخصوصا برای تهیه خمیر کیک و شیرینی. این قضیه یکی از اساسی ترین نکات آشپزی است. فرانسوا پایارد (Francois Payard)

37- اگر زمان کافی برای خواباندن مرغ در آب نمک ندارید، یک راه ساده و سریع پیشنهاد می کنم: یک ساعت قبل از پختن مرغ، مقدار زیادی نمک روی مرغ و داخل مرغ بمالید، سپس با دقت آن را خشک کرده و کباب کنید. این کار، برشته شدن پوست مرغ و طعم خوب آن را بعد از پخت تضمین می کند. دیوید میرس (David Myres)

38- همان طور که برای اطمینان از پختن کیک، یک خلال دندان وسط آن فرو می برید، برای ماهی، انواع گوشت و سبزیجات هم همین کار را انجام دهید. خلال دندان، اسلحه سری من است! آن را در آشپزخانه ام برای اطمینان از پخت هر چیزی که می پزم، استفاده می کنم. دانیل هام (Daniel Humm)

39- نکاتی برای سرو کردن کیک:
1- صبر کنید کیک به دمای محیط برسد، سپس آن را سرو کنید.

2- هرگز کیک را تا بیست دقیقه بعد از آماده شدنش، برش نزنید. این کار باعث می شود کیک به سرعت خشک شود.

3- لزوما نباید خمیر فوندانت (یک نوع خمیر مخصوص شیرینی پزی) را بخورید.خمیر فوندانت واقعا زیباست، اما اگر می خواهید یک لقمه شکرخالص بخورید، خمیر را کنار بزنید و کیک را بدون آن بخورید. داف گلدمن (Duff Goldman)

40- برای اینکه تا آنجایی که امکان دارد آب لیمو را بگیرید، یک دقیقه قبل از آب گیری، آن را در کف دستتان بگیرید و فشار دهید. (نگویید من گفتم، ولی 15- 10 ثانیه آن را داخل مایکروفر قرار دهید!) پاتریشیا یو (Patricia Yo)

41- برای درست کردن یک سوپ سبزیجات عالی، قبل از اضافه کردن هر نوع مایعاتی، داخل سوپ، هویج، پیاز، فلفل و گوجه فرنگی را در مقداری کره یا روغن تفت دهید. این کار طعم سوپ را فوق العاده می کند. شان هرگات (Shaun Hergatt)

42- وقتی آشپزی تان تمام شد، اول ظرف ها و محیط کارتان را تمیز کنید، بعد بگذارید و بروید. (شاید به نظر خیلی مهم نباشد، ولی واقعا مفید است.) ریک بِیلس (Rick Bayless)

43- یک لباس راحت بپوشید، موسیقی مورد علاقه تان را بگذارید و از زمانی که در آشپزخانه در حال آشپزی می گذرانید، لذت ببرید. کِلِر رابینسون (Claire Robinson)
44- زیاد به خودتان سخت نگیرید. اشتباهاتی که در حین آشپزی رخ می دهند، می توانند به بهترین دستورهای غذایی تبدیل شوند. آسان بگیرید! سانی اندرسون (Sunny Anderson)

45- نیمرو را به روش اسپانیایی درست کنید:
مقداری روغن زیتون باکیفیت داخل تابه بریزید تا داغ شود. قبل از اینکه تخم مرغ را داخل تابه نیمرو کنید، کفگیر را داخل روغن قرار دهید تا داغ شود (البته اگر کفگیر فلزی باشد). این کار باعث می شود تخم مرغ به کفگیر نچسبد، سپس تخم مرغ را داخل تابه نیمرو کنید تا لبه آن برشته شود. کفگیر فلزی را داخل روغن داغ تابه قرار دهید تا داغ شود. تخم مرغ را داخل تابه نیمرو کنید تا لبه آن برشته شود، سپس آن را با کفگیر داغ از تابه خارج کنید. ژوزه اندرس (Jose Andres)

46- وقتی دستور غذا یا دسر، از شما پوست لیموی رنده شده می خواهد، به جای اینکه پوست لیمو را در یک کاسه جداگانه رنده کنید، رنده را روی رف موادتان قرار داده و همان جا پوست لیمو را روی مواد رنده کنید. بوی خوش مرکبات که داخل ظرف پخش می شود، عطر و طعم دلپذیری به غذا یا دسر می دهد. پیچت اونگ (Pichet Ong)

47- همیشه از روغن خوب و باکیفیت در پخت و پز استفاده کنید. قبل از مصرف روغن، آن را بچشید و بو کنید. اگر روغن به تنهایی مزه خوبی نداشته باشد، قطعا در غذا هم طعم خوبی پیدا نخواهدکرد. میل برنستین (Michelle Bernstein)

48- با کسانی آشپزی کنید که دوست دارند آشپزی یاد بگیرند یا بلدند چطور آشپزی کنند. لورنت گرس (Laurent Gras)

49- برای له کردن سیر، آن را داخل یک کیسه فریزر قرار دهید و با پشت چاقو آن را له کنید. این کار باعث می شود که میز کار و چاقویتان بوی سیر نگیرند. لورنت توروندل (Laurent Tourondel)

50- موقع آشپزی دقت کنید که دسته تابه را از خودتان دور نگه دارید که در حین پخت و پز به آن ضربه نزنید، چون باعث می شود مقداری از غذا روی اجاق گاز بریزد. این اتفاق بارها رخ داده است. جاناتان وکسمن (Jonathan Waxman)

51- برای ایمنی بیشتر، یک عدد چوب پنبه روی نوک تیز چاقو فرو کنید، سپس آن ها را داخل کشو یا کمد قرار دهید. جوزپه تنتوری (Giuseppe Tentori)

52- برای اینکه پوست ماهی موقع سرخ شدن برشته شود، تکه های ماهی را به مدت چند دقیقه روی حوله کاغذی قرار دهید، طوری که طرف دارای پوست آن روی حوله قرار بگیرد. (حوله کاغذی رطوبت پوست ماهی را می گیرد)، سپس آن را ابتدا از قسمت پوست دارش داخل تابه حاوی روغن یا کره با حرارت متوسط سرخ کنید. گوویند آرمسترانگ (Govind Armstrong)

53- پیاز را داخل یک تابه بدون روغن روی حرارت متوسط خیلی سریع سرخ کنید تا طلایی رنگ شود. با این روش، پیاز هم خیلی سریع و هم خیلی زیبا سرخ خواهدشد. مایکل مینا (Michael Mina)

54- برای اینکه موقع خردکردن پیاز، تکه های آن از هم جدا نشود، ریشه پیاز را جدا نکنید. ابتدا سر پیاز را جدا کرده و سپس آن را پوست بگیرید. به صورت افقی دو تا سه برش روی پیاز بزنید. حالا به صورت عمودی چند برش روی آن بزنید. ریشه پیاز را با دست نگه دارید، سپس آن را خرد کنید. جین رابرت دِ کاول (Jean- Robert de Cavel)
55- زمانی که می خواهید پاستا بپزید، همیشه حدود 1.4 یا 1.3 پیمانه از آب پاستا را درست قبل از اینکه آن را آب کشی کنید، نگه دارید. وقتی که سس مورد نظرتان را به پاستا اضافه کردید، آب پاستایی را هم که کنار گذاشته بودید، اضافه کنید. این کار باعث می شود سس با پاستا آمیخته شود و نشاسته داخل آب پاستا حالت کرمی شکلی به پاستا بدهد. این نکته را یکی از دوستان ایتالیایی ام به من گفته بود و من از آن روز تا به حال هیچ وقت این عمل را نادیده نگرفته ام. این کار باعث می شود پاستای شما با پاستاهای دیگر متفاوت باشد. نایجلا لاسون (Nigella Lawson)

56- همیشه آشپزی تان را با یک تابه داغ شروع کنید. کَت کورا (Cat Cora)

57- اگر قرار است سیر را سرخ کرده و تفت دهید، بهتر است آن را خرد کرده تا اینکه رنده کنید. با این کار احتمال سوختنش کمتر می شود. آرتی سکورا (Aarti Sequeira)

58- اگر از فلفل برای تند کردن طعم غذایتان استفاده می کنید، برای کم کردن تندی آی که فلفل به غذایتان می دهد، دانه های داخل آن را با چهار حرکت جدا کنید:

از سمت راست فلفل شروع کنید و با چاقو به صورت افقی قسمت کناری آن را جدا کنید. دقت کنید که ریشه فلفل و دانه های داخل آن دست نخورده باقی بمانند. فلفل را بچرخانید و همین کار را با قسمت دیگر آن انجام دهید. وقتی چهار طرف فلفل را جدا کردید، ریشه و دانه های آن را دور بریزید. دین فیه رینگ (Dean Fearing)

59- برای پختن استیک اول آن قسمتی را که لایه نازکی از چربی دارد، سرخ کنید. این کار باعث می شود طعم خوب چربی گوشت تا انتهای پخت به خورد استیک برود.

از گوشتی استفاده کنید که یک لایه نازک چربی اطراف یکی از لبه هایش داشته باشد. گوشت را از قسمتی که چربی دارد، با یک انبر داخل تابه قرار دهید. وقتی چربی آب شد، گوشت را به طور کامل داخل تابه قرار داده و سرخ کنید. آلِن دوکاس (Alain Ducasse)

+ نوشته شده توسط باداباد/ابراهيم ماهيان در ۱۳۹۷/۰۵/۰۷ و ساعت |

باداباد-پولش باشه خودم بلدم!


کاربرد قسمتهای مختلف گوشت گاو و گوساله و نام قسمتهای مختلف گوشت و استفاده آنها :
1 – گردن (chuck) : گردن و شانه گوساله که گوشت این قسمت لطیف ، پر چرب و بسیار خوشمزه و برای تهیه خورش و آبگوشت و باقلا پلو مناسب است.
2- دنده ها (rib) : گوشتش نازک و نرم و لطیف و پرچرب است.ترد وخوش طعم است. برای آبگوشت و باقلا پلو و گوشت لاپلو مناسب میباشد.
3- پشت کمر (lshort oin) : (loin) , فیله (tenderloin) و راسته (sirloin) است.نرمترین قسمت گوشت است برای استیک و فیله و کباب برگ و کبابها مناسب است.فیله از راسته لطیفتر و راسته رو رگ و پوست و ریشه احاطه کرده که بایدتمیز شود.
4 – ران و سردست (shank) : ران و سردست شامل قلم ماهیچه های پا و دست و شانه است.برای تهیه خورش ها و باقلا پلو و مناسب میباشند.از ماهیچه هم میتوان برای سوپ و آبگوشت هم استفاده کرد ولی برای تاس کباب هم مناسب است.ماهیچه بهترین قسمت برای کودکان و بیماران و سالمندان میباشد.
5 – دم سینه و قلوه گاه (flank+plate+brisket) : سفت ترین قطعه لاشه بوده و برای تهیه حلیم یا هلیم بادنجان و آبگوشت و حلیم ( که باید گوشت رو ریش ریش کرد ) و مخلوط چرخ کرده ( گوساله با گوسفند ) برای تهیه کباب کوبیده بکار میرود.
6- سرین یا گرد ران و … مغز ران و کعب ران ( roud ): انتهای لاشه گوساله و دارای گوشت لخم مناسب برای خورش هاست.
برای تهیه یک گوشت چرخ کرده مناسب و کم چربی برای کباب کوبیده بهتره که قلوه گاه و دم سینه گوسفند رو که خیلی چربه با گوساله را دوبار چرخ کنید.برای انواع غذاهای دیگر گوشت چرخ کرده گوساله هم چرب و مناسب تر است.
معمولا گوشت گاو برای چرخ کرده ایده آل است به شرط اینکه با گوشت گوسفند و قسمتهای چرب تر آن ترکیب شود تا چربی گوشت تامین شده و بافت خشک نشود.
گوشت گوساله هم برای قیمه ایده ال است. ریز خرد میشود و ریش شدنش به چشم نمیاد. عب ران و مغز رانش برای خورش مناسب تر است البته اینها سلیقه ایست . گوشت گوسفند را به دلیل بوی آن برخی افراد نمیپسندند.
برای شستن گوشت بهتر است که قبل از فریز کردن گوشت خرد شده رو بشویید و اجازه دهید تا آبش برود بعد قسمت کنید و داخل کیسه بذارید و فریز کنید.
بعد از فریز کردن اگر بخواهید یخ آن آب شود و بشویید تمام خونابه گوشت میرود و مواد مغذی گوشت خارج شده و گوشت نیز دیر پز خواهد شد.
گوشتی که قرار است چرخ شود را ابتدا بشویید و بگذارید آبش خشک شود بعد چرخ کنید.

برای بوزایی فریزر را از بوگیرهای مخصوص یا یک تکه زغال استفاده کنید و هر ۳ ماه یک بار آن را عوض کنید.
در صورت روشن شدن چراغ قرمز فریزر باید بدانید مشکلی در برق رسانی یا منبع گاز فریزر پیش آمده، برای رفع مشکل با تعمیرکار مجرب تماس بگیرید.

و اما گوسفند:

 

قسمت های مختلف گوشت گوسفند

هر قسمت از عضلات حیوان که فعالیت بیشتری دارد، خوش طعم تر است. ولی هر قسمت که کمتر به حرکت افتاده باشد، نرم تر است. به همین دلیل است که گوشت مرغ های پرورشی در مرغداری ها یا قفس نرم تر است، ولی گوشت مرغ های خانگی و چرنده خوش طعم تر وسفت تر است وزمان پخت بیشتری نیاز دارد.
گوشت اطراف گردن و صورت حیوان که بیشتر فعالیت داشته است، برای سوپ، آبگوشت، بیف همبرگر وکتلت مناسب است.
زبان حیوان که بسیار حرکت کرده طعم مناسب و دلچسبی دارد.
گوشت سردست برای انواع خورشت ها وگوشت ران برای ژیگو و رست بیف خوب است.
گوشت راسته که اطراف ستون فقرات است وبسیار کم حرکت کرده و خیلی نرم است، برای انواع کباب ها مناسب است.
در کل قسمتهای پرحرکت برای آب پز کردن و قسمتهای کم حرکت برای کباب و استیک مناسب تر است.
استخوان قلم حیوان برای سوپ وآبگوشت و قسمت بالاتر بازو تا شانه برای انواع خوراک ها مانند تاس کباب مناسب است.
گوشت سرسینه که درجلوی قفسه سینه حیوان قرار گرفته ، بسیار خوش طعم و برای انواع غذاها بکار می رود.
بد نیست بدانید گوشتی که قرمز کمرنگ و استخوان اطراف آن متمایل به صورتی و چربی آن سفید باشد، گوشت حیوان جوان است ونرم وآبدار است. گوشت قرمز پر رنگ با چربی به رنگ زرد مایل به خاکستری متعلق به حیوان پیر است.
گوشت حیوان جوان بطور حتم چربی کمتری دارد. اگر یک حیوان را در نظر بگیریم، هر قسمت از گوشت آن حیوان که چربی کمتری داشته باشد، مدت طبخ آن بیشتر است و دیرتر می پزد.
مواد مغذی استخوان حیوان پیر، بیشتر از حیوان جوان است.
اگر قصد پخت زبان را دارید، چون مدت پخت آن زیادتر از گوشت معمولی است ، مقداری زنجبیل را همراه زبان بپزید. هم ترد کننده خوبی است و هم طعم دهنده خوب برای آن بحساب می آید.
بعد از پخت زبان پوسته روی زبان را بکنید ودر یخچال بگذارید. بعد ازخنک شدن آن را به تکه های دلخواه برش بزنید و سپس در روغن وپیاز داغ فراوان سرخ کنید. به آن سس تند زده و سرو نمایید.
به هنگام کباب کردن گوشت در فر، اطراف گوشت را بابرس روغن بمالید. در این صورت شیره گوشت بیرون نمی آید و بخار نمی شود. این روغن مالیدن را درباره ژیگو و غذاهایی مانند آن انجام دهید.
قسمت های مختلف گوشت گوسفندی خیلی فرقی با گوشت گوساله ندارد :
شقه: نصف بدن یک گوسفند
راسته: گوشت ۲ طرف ستون فقرات (گاو و گوسفند)
سردست: یک‌سوم گوشت قسمت‌های گردن، دست جلو و دنده‌ها
کف‌دست: گوشت یک تکه سینه و قلوه‌گاه
ماهیچه: گوشت لخم بدون چربی عضلات
فیله: گوشت پشت کمر و پشت جگر سفید
سیرابی: شکمبه گوسفند و گاو که سرشار از ویتامین ب است.
پاچه: گوشت عضلات ساق پای حیوان است.

 

+ نوشته شده توسط باداباد/ابراهيم ماهيان در ۱۳۹۷/۰۴/۲۵ و ساعت |
باداباد-امان از عشق !

امانوئل ماکرون یکشنبه شب به‌عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه معرفی شد. او با 39 سال سن جوانترین رئیس جمهور این کشور شناخته شد. اما این تنها نکته جالب در مورد وی نیست. منتخب فرانسوی‌ها همسری دارد که 25 سال از خودش بزرگتر است. بریژیت نام همسر اوست که زمانی معلم ادبیات او در دبیرستان بوده است. وقتی امانوئل ماکرون 15 سال داشت به معلمش علاقه‌مند شد. خانواده‌اش با این رابطه مخالف بودند و حتی به بریژیت چندین بار تذکر دادند که از فرزندشان دوری کند اما رابطه آنها همچنان ادامه یافت تا اینکه در سال 2007 رسما با هم ازدواج کردند.

حقایقی جالب درباره همسر رئیس جمهور جدید فرانسه +عکس


در آن زمان معلم ادبیات ماکرون همسر و سه فرزند داشت اما به خاطر ماکرون از همسرش جدا شد. تنها پسر او به نام سباستین 2 سال از ماکرون بزرگتر است. فرزند دومش همسن ماکرون است و در هنگام آشنایی مادرش با وی همکلاس او بوده است. دختر کوچک بریژیت هم 30 سال دارد و به عنوان یک وکیل در فعالیتهای تبلیغاتی ماکرون نقش زیادی داشت.

حقایقی جالب درباره همسر رئیس جمهور جدید فرانسه +عکس


حالا که ماکرون در انتخابات پیروز شده بریژیت بانوی اول فرانسه لقب خواهد گرفت. او حساسیت زیادی روی همسرش دارد و همه جا او را همراهی می‌کند.در دوران وزارت ماکرون این همسرش بود که برنامه‌های ملاقاتش را تنظیم و در جلساتش به همراه او شرکت می‌کرد.

خانواده همسر ماکرون متمول بودند. آنها شش خواهر و برادر بودند که بریژیت کوچکترین آنها بود. کارخانه شکلات‌سازی پدرش در شمال فرانسه بسیار معروف بود. این کارخانه اکنون توسط یکی از نوه‌های بریژیت اداره می‌شود. همسر ماکرون مادربزرگ 7 نوه است. آنها پس از ازدواج تصمیم گرفتند بچه‌دار نشوند. حالا می‌توان گفت پس از ساركوزى که با مدل ايتاليايى ازدواج كرد که از خودش 10 سانت بلندتر بود، اولاند که با بانوى اول صرفا دوست بود و ازدواج نكرد! حالا ماكرون با 25 سال فاصله سنی با همسرش، در کاخ الیزه خبرساز شده است.

حقایقی جالب درباره همسر رئیس جمهور جدید فرانسه +عکس
+ نوشته شده توسط باداباد/ابراهيم ماهيان در ۱۳۹۶/۰۲/۱۸ و ساعت |
باداباد-مولانا را بخوانیم !!!

 

گر یار زند بر دف و صد غصه براند

 

من نیز غزل گویم و تا یار بخواند

 

چرخی بزنم ، هو بکشم با دم سازش

 

صد باده بیارم که در آن حال بماند

 

زیرا که خدا در دف و این ساز دلارام

 

یک راز نهان کرده که دیوانه بداند

 

با نفحه ی این ساز دل انگیز سماعی

 

عاشق شود آن کس که دل از غیر برهاند

+ نوشته شده توسط باداباد/ابراهيم ماهيان در ۱۳۹۶/۰۱/۲۳ و ساعت |
باداباد- نامه خوب بنویسیم !

+ نوشته شده توسط باداباد/ابراهيم ماهيان در ۱۳۹۵/۱۲/۰۱ و ساعت |
 
در زمانهای سابق شاهی بوده است که مریض می شود. اطبا به او شیر خر را تجویز می کنند. اما او که شاه مملکت است، نمی داند چکار کند و مردم اگر بشنوند که او شیر خر می خورد، خیلی برایش خوبیت نخواهد داشت. این مسئله را با وزیر خود یواشکی در میان می گذارد. وزیر می گوید: اعلیحضرت می دانند که در طویله شاهی اسبهای بسیاری است و اگر اجازه فرمایند دوتا خر هم در میان آنها رها می کنیم و هر روز برای شما شیر خر می آورم بدون اینکه کسی متوجه و مطلع بشود!

شاه فکر وزیر را می پسندد و مرخص اش می کند. وزیر دوتا خر شیر ده با اصطبل می آورد. می دانید که خر شیر ده حتما کره ای دارد. صبح وزیر می رود و خر را می دوشد در ظرف، میخواهد بیرون بیاید که کره خر جفته می اندازد و ضمن اینکه شیر را می ریزد، چشم وزیر نیز درد می گیرد. وزیر دستش را روی چشم ضرب دیده می گذارد و رو به کره خر می گوید: لا مصب هنوز با اعلیحضرت خواهر و برادر نشده می زنی چشم مرا کور می کنی!

*

سید محمود پیشواکه مسجدی در تبریز ساخت، مریض می شود و به او می گویند باید شیر خر بخوری! او رباعی زیر را می سراید:

این خوردن شیر خر که رسمی است کهن

گیرم که کــــــــند ســــــــــرخ رخ و فربه تن

این ننگ کـــــــــجا برم که این کره خــــــــر

گــــــــوید که برادر رضاعیـــــــــــیست بمن!

+ نوشته شده توسط باداباد/ابراهيم ماهيان در ۱۳۹۵/۱۱/۱۱ و ساعت |

باداباد-سرعت بالا و عدم کنترل

برگزاري نخستین همایش روان شناسی فضای مجازی ويژه روانشناسان مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی اصفهان

اداره بهزیستی شهرستان اصفهان با همکاری مرکز آسیب شناسی و سلامت فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اصفهان اقدام به برگزاری نخستین همایش روانشناسی فضای مجازی بمنظور آشنایی و دانش افزایی متخصصین و روانشناسان مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی استان اصفهان نمود.

نخستین همایش روان شناسی فضای مجازی با حضورمحمدرضا قنبری معاون پیشگیری از وقوع جرم دادسرای اصفهان، جهانگير كريمي معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان، مجتبي ناجي معاون پيشگيري اداره كل بهزيستي استان اصفهان ، مهندس سنمار مسئول مرکز آسیب شناسی و سلامت فضای تولید و تبادل اطلاعات استان ، دكتر محمدي مديريت اداره بهزيستي شهرستان اصفهان و جمع كثيري از مديران ، مسئولين، كارشناسان و مشاورين و روانشناسان اداره كل بهزيستي استان اصفهان به منظور آشنایی بیشتر و ارائه راهکارهای پیشگیری از بروز آسیب‌ها و روانشناسی فضای مجازی در سالن اجتماعات بهزيستي برگزار شد.

در اين همايش محمدرضا قنبری معاون پیشگیری از وقوع جرم دادسرای اصفهان مجازی گفت: امروزه نیمی از جمعیت کره زمین درگیر فضای مجازی هستند و آمار فروش سیم‌کارت و استفاده از اینترنت نشان دهنده گسترش فضای مجازی است. وي با بیان این که فضای مجازی همانند دو لبه تیغ است، و در مقابل تهدیدات فضای مجازی و همه تهدیدات سه راهکار« ممانعت كردن، محدودیت ایجاد كردن و فرهنگ‌سازی »وجود دارد، افزود: ممانعت در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست، محدودیت هم جدای از تأثیرش به گسترش پراکسی‌ها و فیلترشکن‌ها کمک کرده و تجارتی پرسود در این زمینه به وجود آورده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادسرای اصفهان، فرهنگ‌سازی صحیح را تنها راهکار دانست و یادآور شد: طبق پژوهش انجام شده یکی از عوامل اصلی طلاق در استان اصفهان استفاده از فضای مجازی است که توانسته ورود به بحث‌های غیراخلاقی را آسان کند.

وي در بخشي از سخنانش با اشاره به بازی‌های غیراخلاقی و تأثیر آن بر کودکان و نوجوانان ، تأثیر بازی را بیش از فیلم دانست، و گفت: بر خلاف فیلم که معمولاً یک بار دیده می‌شود بازی برای چندین بار تکرار شده و از سوی دیگر در بازی فرد خودش را جای فاعل می‌بیند و همین امر بنیان خانواده را از هم فرو می پاشاند.

در ادامه این همايش، سرهنگ كريمي معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان به ايراد سخن پرداخت و با بيان اينكه، بدترین و خشن‌ترین جرائمی که با آن مواجه هستیم، ناشی از اختلالات روانی است، گفت: در سال‌های اخیر و با افزایش جرائم اینترنتی، کارکنان انتظامی متوجه فقدان یک بخش تخصصی در اين حوزه شدند و به دنبال آن پلیس فتا شکل گرفت.

وی تصریح کرد: بررسی‌های انجام شده در استان اصفهان نشان می‌دهد 27 درصد طلاق‌ها به دلیل استفاده مکرر و ممتد و در واقع اعتیاد به فضاهای مجازی ودر انزوا قرار گرقتن است و به این معنا، فرد دچار افسردگی شده و این افسردگی، در طلاق‌ها تأثیرگذار است.

سرهنگ كريمي در بخشي از سخنانش گفت: پیشرفت فنّاوری و در دسترس بودن آن و درگیر شدن با زندگی روزمره میزان جرائم را بیشتر کرده است و سرقت‌های کشف شده طی یکسال در فضای مجازی با کل سرقت‌های انجام شده استان اصفهان در 10سال اخیر در فضای حقیقی برابری می‌کند که نشان از تأثیرگذاری این جرائم دارد.

ديگر سخنران اين همايش مجتبي ناجي معاون پيشگيري اداره كل بهزيستي استان اصفهان بود.اين مقام مسئول با بيان اينكه هرگاه کلمه اعتیاد را میشنویم اولین چیزی که به ذهنمان خطور میکند اعتیاد به مواد مخدر است، افزود: باید بدانیم اعتیاد های جدید تری هم با توجه به پیشرفت روز افزون فناوری پا به عرصه ی ظهور گذاشته است و آن وابستگی یا اعتیاد به رسانه های دیجیتال میباشد و نوع و میزان استفاده از فضاي مجازي تعیین کننده وابستگی میباشد که نهایتا موجب اختلالات روانی و جسمی در افراد خواهد شد .

معاون پيشگيري اداره كل بهزيستي استان اصفهان افزود: با توجه به تعدد ابتلا به این نوع اعتیاد و اختلالات روانی ناشی از این فضا در جامعه ، نیازمند مجموعه هایی تخصصی برای راهنمایی و ارائه مشاوره های تخصصی روانشناسی به همگان و دانش افزایی متخصصین و روانشناسان جهت پیشگیری و رفع این اختلالات خواهیم بود.

در حاشيه اين مراسم دكتر سعيد محمدي مديريت بهزيستي شهرستان اصفهان، آسیب های ناشی از فضای مجازی را یکی از آسیب های اجتماعی مطرح امروز در جامعه برشمرد و توجه به اين امر را، نیازمند توجه جدی دانست.

وي با بیان اینکه دراین همایش از زاویه روان شناسی به آسیب های فضای مجازی پرداخته شده است، گفت: مهمترین هدف برگزاری این همایش، ارائه آگاهی و اطلاعات به خانواده ها و شهروندان در زمینه مکان های تخصصی برای ارائه سرویس های تخصصی روان شناسی در حوزه فضای مجازی در سطح جامعه و استان اصفهان است و خانواده ها و والدین باید بدانند، همانگونه که وقتی با مشکل جسمی مواجه می شویم به پزشک مراجعه می کنیم، باید در هنگام بروز مشکلات روانی و تغییر رفتار افراد به مراکز مشاوره تخصصی مراجعه کنیم.


گفتني است، حاضرين دراین همایش توسط دكتر فرهادي و دكتر آتش پور از اساتيد بنام دانشگاه، با موضوعاتی همچون پیشگیری ازآسیب‌ها و تهدیدات، نقاط ضعف و قوت، شیوه‌های آگاه سازی والدین، شیوه‌های بهره برداری، نحوه برخورد و مداخلات درمانی و راهکارهای حوزه فضای مجازی آشنا شدند.

+ نوشته شده توسط باداباد/ابراهيم ماهيان در ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ و ساعت |

 باداباد-اعتیاد همچنان می کشد!

به همت واحد پيشگيري اداره بهزيستي نطنز و امور فرهنگي دانشگاه پيام نور شهرستان نطنز امروز سه شنبه 25 مهرماه سالجاري همايش پيشگيري از اعتياد با حضور روساي ادارات بهزيستي ، كارتعاون و رفاه اجتماعي ، ارشاد اسلامي ، بنياد شهيد ، رييس پليس  و دبير ستاد مبارزه با مواد مخدر و نمايندگان حوزه بسيج خواهران و جوانان داوطلب هلال احمر نطنز و رييس و اساتيد و جمعي از دانشجويان در سالن همايشهاي اين دانشگاه برگزار شد .

در ابتداي اين مراسم  دكتر حميدي رييس دانشگاه پيام نور نطنز ضمن عرض خير مقدم و تشكر از اداره بهزيستي نطنز ؛ اين همايش را قدم خوب و موثري  در اطلاع رساني و پيشگيري از مواد نابود كننده مخدر دانست و آمادگي كاركنان و دانشجويان دانشگاه پيام نور را براي كمك به برگزاري چنين همايش هايي در زمانهاي آينده اعلام كرد . 

سپس آقاي خاكشور ( كارشناس مسوول مراكز مشاوره اداره كل بهزيستي استان اصفهان )  اعتياد را بيماري رواني اجتماعي قلمداد كرد كه مادر  اكثر آسيبهاي اجتماعي است و گفت : متاسفانه سن شروع اعتياد به دوران نوجواني و مدارس راهنمايي كشيده شده است و علت آن شكل گيري هويت و به چالش كشاندن ارزشها و هنجارهاي خانوادگي و اجتماعي در اين دوره مي باشد . خاكشور پيرامون " علل اصلي اعتياد (  فردي و محيطي و اجتماعي )  و عوامل پيشگيرانه  اعتياد ( ايجاد فرصتهاي اجتماعي ، تشكلهاي دانشجويي ، حمايت پليس از جوانان ،  نظارت والدين و وجود ضوابط در خانواده ) توضيحات جامع و كاملي را در قالب عکس و فيلم براي شركت كنندگان بيان كرد .

در خاتمه مهدي محبي رييس اداره بهزيستي شهرستان نطنزضمن عرض خيرمقدم حضور ميهمانان و حاضرين در اين همايش ، از همكاري دانشگاه پيام نور نطنز تقدير و تشكر كرد و گفت : اعتياد از ابعاد مختلف ( امكانات جامعه ، نيروي انساني ، فرصتهاي پيشرفت و ....) به جامعه آسيبهاي زيادي وارد مي كند و بهترين راه پيشگيري از اعتياد آگاهسازي افراد جامعه و خانواده هاست . وي به تمركز بهزيستي نطنز بر پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي اشاره كرد و افزود : با تنظيم سند جامع پيشگيري شهرستان ( براي اولين بار ) كارگاههاي مختلفي را در كل شهرستان برگزار كرده ايم و اجراي اينگونه  دوره هاي آموزشي همچنان ادامه خواهد داشت .

لازم به ذكر است در پايان مقرر گرديد براي شركت كنندگان در اين همايش گواهينامه آموزشي صادر گردد .

 

 

+ نوشته شده توسط باداباد/ابراهيم ماهيان در ۱۳۹۵/۰۸/۲۶ و ساعت |
باداباد-ورود ننه سرما !

 

+ نوشته شده توسط باداباد/ابراهيم ماهيان در ۱۳۹۵/۰۸/۱۵ و ساعت |
باداباد- آمار سریع >> برنامه ریزی دقیق >>> اجرای صحیح >>>>>جامعه پیشرفته !!!

بیاییم ما غلط نباشیم ...

+ نوشته شده توسط باداباد/ابراهيم ماهيان در ۱۳۹۵/۰۷/۱۹ و ساعت |
باداباد-دم مجوز گرم ،ماشینش گرونه!!

 

گویا حمله فرانسوی ها به بازارخودروی ایران همچنان ادامه دارد. به تازگی برند لوکس فرانسوی با نام PGO موفق به کسب مجوز واردات خودرو به ایران شده . شرکت مهرویانا پارس ارس نماینده PGO در ایران قصد دارد 2 خودوری این شرکت با نام های HEMERA و Cevennes را وارد ایران کند . 

 

 

 

 

 

+ نوشته شده توسط باداباد/ابراهيم ماهيان در ۱۳۹۵/۰۷/۱۴ و ساعت |

باداباد- همراهان خبر!

جشنواره رسانه‌ای ابوذر

(اطلاعیه دوم)

به پیوست پوستر  و فرم ثبت آثار جشنواره رسانه‌ای ابوذر(همراه با جوایز ارزنده شامل کمک هزینه سفر به عتبات عالیات، مشهد مقدس و سکه طلا و ..) حضورتان ارسال می‌گردد.

خواهشمنداست در اطلاع رسانی این جشنواره این سازمان را یاری فرمایید.

عزیزانی که قبل از این تاریخ آثار خود را به دبیرخانه ارسال نموده اند، توجه داشته باشند که حتماً فرم پیوستی برای هر اثر تکمیل و به دبیرخانه ارسال گردد. همچنین فرمت قابل قبول برای داوری  آثار، PDF یا GPG می‌باشد.

***************************************************************************************************************

سازمان بسیج رسانه استان اصفهان

آدرس: خیابان شهدای صفه- روبروی بیمارستان الزهرا- سپاه صاحب الزمان

تلفن:36123969   دورنگار:36123989

سامانه ارسال پیامک:6600031131

نشانی سایت: www.basijrasaneh.esf.bsj(دسترسی از طریق شبکه شباب)

http://basijrasaneh.ir/(دسترسی آزاد)

 

+ نوشته شده توسط باداباد/ابراهيم ماهيان در ۱۳۹۵/۰۷/۰۸ و ساعت |

باداباد-همراهان خبر!

بسمه تعالی

+ نوشته شده توسط باداباد/ابراهيم ماهيان در ۱۳۹۵/۰۷/۰۶ و ساعت |
باداباد- نه ، به محدودیت و معلولیت و محرومیت !

 

+ نوشته شده توسط باداباد/ابراهيم ماهيان در ۱۳۹۵/۰۷/۰۴ و ساعت |

باداباد-جناب آقاي دكتر رهگشاي : افتخار آفريديد!

عروسک های زیبای سرا موزه رهگشای به عنوان سفیران صلح و دوستی چند ماهی است که سفر خود را به جای جای جهان شروع کرده اند.


دیدار با برترین شخصیت های هنری ٬ برترین نماد ها و نماهای تاریخی و فرهنگی ٬ حضور در موسسات آموزشی دنیا و همراهی با برنامه های صلح و آشتی ملل از جمله اندک فعالیت های چند ماهه این عروسک هاست.
این بار عروسک های حامل پیام های صلح و دوستی توانستند به دعوت بزرگترین جایگاه عروسکی ملل در موزه توپیک اسپانیا حضور یابند و مورد استقبال مدیر و کارشناسان ارشد و خبره عروسک های دنیا قرار بگیرند.
خانم ایدویا اوتگی ،مدير موزه توپيك و مديركل كميته اجرايي سازمان بين المللي يونيما،با استقبال از عروسك هاي بومي سراموزه دكتر رهگشاي بادرود، ورود اين سفيران صلح ودوستي رابه مجموعه بين المللي عروسك هاي جهاني تبريك گفتند.
موزه توپيك هم اكنون با ١٨٥٠عروسك از قرن هيجدهم تا امروز، يكي از مهمترين موزه هاي جهاني عروسك مي باشد.
اين اتفاق كه حاصل تلاش وهمت عالي گروه اجرايي پروژه"تاريخ بادرود به روايت عروسك ها" در سراموزه دكتر رهگشاي است كه مايه افتخار وبرگ زريني در حفظ و اشاعه فرهنگ بومي حاشيه كويري بادرود مي باشد.

+ نوشته شده توسط باداباد/ابراهيم ماهيان در ۱۳۹۵/۰۶/۱۶ و ساعت |
باداباد-قل و دوقلو!

بنت الهدی چراغی دبیر علمی جشنواره دوقلوها با تشریح برنامه های علمی جشنواره دوقلوهای نطنز گفت:به پیروی از تعالیم عالیه اسلام مبنی بر حفظ کرامت و نکوداشت حقوق اجتماعی زنان سرپرست خانوار نیازمند ، خانواده های نیازمند ،‌ زدودن آثار فقر از جامعه اسلامی به منظور اجرای قسمتی از اصل بیست و یکم و بیست و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برنامه حمایت و توانمند سازی در بهزیستی در حال اجراء میباشدو یکی از این برنامه ها کمک و همیاری خانواده هایی است که  که دارای فرزندان دوقلو و چندقلو می باشند.

چراغی گفت:این روزها تولد چندقلوها بخاطر استفاده بیشتر از درمان‌های باروری، متداول‌تر از قدیم شده است. نسبت به دو دهه گذشته تولد دوقلوها و چندقلوها رشد بسیار زیادی داشته است. اخیرا، تعداد تولد دوقلوها تا 4 برابر افزایش داشته و تعداد تولد چندقلوها نیز پنج برابر شده است.

دبیر علمی جشنواره دوقلوها در ادامه گفت:درحال حاضر سازمان بهزیستی کشور به عنوان نهاد رسمی متولی امور چندقلوهای کشور تنها به دوقلو ها و چند قلوهایی که دارای شرایط خاص و مشکلات معیشتی هستند و آن هم تنها تا سن هفت سالگی خدمات خود را ارائه می‌دهد و اهداف جشنواره دوقلوها را به صورت خلاصه در موارد زیر تشریح نمود:

  • ایجاد روحیه خودباوری و امید به زندگی بهتر
  • حمایت از خانواده های دوقلوها و چندقلوها (شامل پشتیبانی و حمایت مالی، ایجاد امکانات لازم، نگهداری و..
  • پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی خانواده های دوقلو و چندقلو به ویژه کودکان از طریق آموزش، فراهم نمودن امکانات اولیه زندگی، تغذیه مناسب )
  • افزایش نشاط و شادابی اجتماعی
  • بررسی و حمایت اجتماعی و فکری به خانواده های دوقلو و چندقلو
  • جشن برگزاری شکرانه سلامت
  • ارائه مشاوره به خانواده ها و افراد و دستگاههائی که به نوعی نیازمند یا علاقمند به نتایج این تحقیقات هستند.
  • جذب و هدایت کمکها و مشارکت مادی و معنوی افراد حقیقی و حقوقی و دستگاه های دولتی و خصوصی در جهت حمایت از خانواده های دارای دوقلو و چندقلو
  • ایجاد بانک اطلاعات جامع از دوقلوها و چندقلوها و ارائه آمار و اطلاعات مورد نیاز
  • تبادل اطلاعات و تجربیات علمی وفرهنگی با اداره بهزیستی و مراکز مشابه موجود در سایر شهرستان ها
+ نوشته شده توسط باداباد/ابراهيم ماهيان در ۱۳۹۵/۰۶/۰۷ و ساعت |
باداباد-17 مردادماه ،روز قلم!

خبرنگار ارجمند:یک روز خوب، یک روز عالی ، روز با اندیشه است.روز خوب اندیشه بر شما فرخنده باد!

 

+ نوشته شده توسط باداباد/ابراهيم ماهيان در ۱۳۹۵/۰۵/۱۷ و ساعت |

باداباد- قیمت روز30 تیرماه !
بروز رسانی قیمتها درساعت یازده و نیم صبح هر روز در این سامانه صورت می گیرد
 قیمت های اعلام شده ۵ الی ۳۰ درصد نسبت به سطح شهر ارزانتر می باشد.
 رسیدگی به شکایات:   تلفن:۶۳۰۲۴۸۳      سامانه پیام کوتاه:۳۰۰۰۱۳۹۰۹

 
  ۴۵۰۰۰ آلبالو
  ۳۰۰۰۰ آلو شابلون
  ۱۰۰۰۰۰ انبه
  ۲۵۰۰۰ انگور سیاه
  ۲۵۰۰۰ انگور عسگری
  ۸۰۰۰۰ توت فرنگی سنندج
  ۱۲۰۰۰ خربزه آناناسی
  ۱۷۰۰۰ خربزه گرمسار
  ۱۳۰۰۰ خربزه مشهدی
  ۲۲۰۰۰ خیار اصلاحی
  ۱۳۰۰۰ خیار بوته ای
  ۱۸۰۰۰ خیار درختی اصفهان
  ۲۰۰۰۰ خیار درختی شهرضا
  ۲۵۰۰۰ سیب گلاب
  ۴۰۰۰۰ شلیل
  ۹۰۰۰ طالبی
  ۹۰۰۰ طالبی ساوه
  ۶۵۰۰ گرمک
  ۴۳۰۰۰ موز وارداتی
  ۱۵۰۰۰ نارگیل
  ۴۰۰۰۰ هلو
  ۷۵۰۰ هندوانه
 
 
قیمت درجه ۲ قیمت درجه ۱ عنوان   قیمت درجه ۲ قیمت درجه ۱ عنوان  
  ۵۰۰۰ با دمجان دلمه دزفولی
  ۷۰۰۰ بادمجان قصری
  ۷۵۰۰ بادمجان گلخانه
  ۳۰۰۰۰ بامیه ریز
  ۳۰۰۰۰ بروکلی ممتاز
  ۲۳۰۰۰ بلال مکزیکی
  ۷۰۰۰ پیاز زرد
  ۷۵۰۰ پیاز سفید
  ۵۵۰۰۰ زنجبیل
  ۱۹۰۰۰ سبزي آماده به طبخ
  ۸۰۰۰ سبزي خورشتي
  ۱۶۰۰۰ سبزی خوردن
  ۸۵۰۰ سیب زمینی نو(کارتنی)
  ۸۰۰۰۰ سیر خشک
  ۳۰۰۰۰ فلفل دلمه ای رنگی
  ۶۰۰۰ فلفل دلمه سبز کازرون
  ۱۵۰۰۰ فلفل ریز تند
  ۸۰۰۰۰ قارچ فله ای
  ۱۲۰۰۰ قمری با برگ
  ۳۰۰۰ كلم سفيد
  ۴۰۰۰ كلم قرمز
  ۱۲۰۰۰ گل کلم اصفهان
  ۷۵۰۰ گوجه پی اس
  ۱۲۰۰۰ گوجه درختی
  ۲۰۰۰۰ گوجه زیتونی
  ۱۷۰۰۰ لوبیا سبز
  ۷۰۰۰۰ لیمو ترش خارگیر
  ۷۰۰۰۰ لیمو ترش ریز
  ۴۵۰۰۰ نخود سبز
  ۱۰۰۰۰ هویج
  ۱۶۰۰۰ کاهو پیچ پاک کرده
  ۱۰۰۰۰ کاهو معمولی
  ۸۵۰۰ کدو خورشتی
  ۶۰۰۰ کرفس
 
قیمت درجه ۲ قیمت درجه ۱ عنوان   قیمت درجه ۲ قیمت درجه ۱ عنوان  
  ۸۴۰۰۰ بال و گردن بوقلمون
  ۱۴۵۰۰۰ بلدرچین
  ۱۳۵۰۰۰ بو قلمون
  ۱۸۰۰۰ تخم بلدرچین ۱۲ تایی
  ۴۱۰۰۰ تخم مرغ تاریخ دار شانه ای سیمرغ هر کیلو
  ۱۸۰۰۰۰ جگر گوساله
  ۲۷۰۰۰۰ جگر گوسفندی
  ۲۹۵۰۰۰ راسته بی استخوان گوسفندی
  ۱۶۲۰۰۰ ران بوقلمون بدون پوست
  ۳۱۰۰۰۰ ران گوسفندی
  ۷۳۰۰۰ ران مرغ
  ۲۷۵۰۰۰ زبان گوساله
  ۳۰۰۰۰۰ سردست گوسفندی
  ۱۶۲۰۰۰ سینه بوقلمون بدون پوست
  ۹۷۰۰۰ سینه مرغ
  ۳۳۵۰۰۰ شتر مرغ
  ۳۶۸۵۰۰ فیله با چربی شتر مرغ
  ۲۶۱۵۰۰ فیله بوقلمون
  ۳۹۰۰۰۰ فیله خالص شتر مرغ
  ۱۵۱۵۰۰ فیله(شینسل) مرغ
  ۱۱۰۰۰۰ قزل آلا تازه - سایز ۶۰۰ تا ۹۰۰ گرم
  ۱۵۶۰۰۰ گوشت چرخ شده بوقلمون
  ۲۶۵۰۰۰ گوشت چرخ کرده مخلوط ۵۰% گوسفندی-۵۰% کوساله
  ۳۱۰۰۰۰ گوشت گوساله خالص
  ۲۸۰۰۰۰ گوشت گوساله مخلوط
  ۲۶۵۰۰۰ گوشت گوسفنددرجه یک با استخوان و بدون دنبه
  ۲۵۵۰۰۰ گوشت گوسفندی درجه یک با استخوان و ۱۰۰ گرم دنبه
  ۸۷۰۰۰ ماهیچه بدون پوست مرغ
  ۲۵۵۵۰۰ ماهیچه بوقلمون
  ۷۳۵۰۰ مرغ گرم
  ۷۲۰۰۰ کتف و بال مرغ
+ نوشته شده توسط باداباد/ابراهيم ماهيان در ۱۳۹۵/۰۴/۳۰ و ساعت |

باداباد- همچنان اندر خم اعتیاد!

در روز سه شنبه بيست و نهم تير ماه سالجاري و به همت  واحدپيشگيري اداره بهزيستي و با همكاري اداره كار ،تعاون و رفاه  شهرستان نطنز، كارگاه آموزشي يكروزه «آشنايي با انواع مواد مخدر و پيشگيري از آن»  با حضور 14نفر از كاركنان اداره كار رفاه و تامين اجتماعي نطنز و بادرود در سالن ورزشي كركس  شهرستان نطنز برگزار گرديد.

واقفي كارشناس واحد پيشگيري اداره بهزيستي نطنز، بعنوان مدرس اين كارگاه در خصوص " تعاريف اعتياد و فرد معتاد ، انواع مواد مخدر و افيوني و عوارض مصرف آن ،گروههاي در معرض خطر، علل گرايش به مصرف مواد ، انگيزه هاي گرايش و راههاي پيشگيري از سوء مصرف مواد مخدر " توضيحات  كامل و مبسوطي را براي حاضرين بيان كرد .

شايان ذكر است در پايان شركت كنندگان در اين كارگاه ، از كيف آشنايي با انواع مواد مخدر بازديد نمودند.

+ نوشته شده توسط باداباد/ابراهيم ماهيان در ۱۳۹۵/۰۴/۳۰ و ساعت |

باداباد-نشاط در بهزیستی!

در آخرين روز از گراميداشت  هفته بهزيستي ، همايش پياده روي بزرگ خانواده بهزيستي با همكاري ادارات بهزيستي ، شهرداري ، ورزش و جوانان و  همكاري پليس راهور نطنز و  با حضور مددجويان و رييس و كاركنان  اين اداره از ميدان تختي تا پارك سرچشمه برگزار گرديد.

محبي رييس اداره بهزيستي شهرستان نطنز ضمن تقدير و تشكر از حضور همگي با اشاره به شعار امسال هفته بهزيستي  " ايراني با نشاط ، با بهتر زيستن " هدف از برگزاري اين همايش را، جدي گرفتن سلامت جسماني و رواني و دورهم بودن مددجويان در فضايي شاد و بانشاط عنوان كرد .

در پايان از طرف ادارات بهزیستی و ورزش و جوانان شهرستان نطنز و مشاركت شركت خوان گستر نجفي به قيد قرعه به 17 نفر از شركت كنندگان جوايز ارزنده ای  اهدا گرديد .

گفتني است پس از پياده روي و اهداي جوايز همه حاضرين در پارك سرچشمه صبحانه خود را ميل نمودند .

 

 

+ نوشته شده توسط باداباد/ابراهيم ماهيان در ۱۳۹۵/۰۴/۲۹ و ساعت |