بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

نشست برخی جوانان بادرود با فرماندار

نشست صمیمی جوانان و دانشجویان بادرودی با حضور فرماندار محترم شهرستان نطنز جناب آقای سلیمانی و جناب آقای عسگریان بخشدار شهر بادرود در محل بخشداری بادرود برگزار شد.
 در این نشست دانشجویان و جوانان مدعو، بخشی از مسائل و مشکلات منطقه را با مسئولین مطرح کرده و خواستار رفع معظلات و مشکلات منطقه شده‌اند! عمده مباحث مطرح شده در این جلسه از این قرار بوده است: 
جناب آقای افسری در مورد مسائل و مشکلات کشاورزان منطقه و وام‌های زودبازده سوالات خود را مطرح کردند، 
آقای جوادی خواستار تسریع در راه‌اندازی آموزشگاه فنی و حرفه‌ای بادرود شدند، 
جناب اقای امیر اکبری مباحثی را در حوره فرهنگ و هنر منطقه مطرح کرده و به طور مشخص از تأخیر در افتتاح تالار فرهنگ و هنر بادرود، ابهام در مورد بودجه فرهنگی، هنری منطقه و مشکلات هنرمندان در منطقه صحبت کرده و خواستار توجه جدی‌تر مسئولین به مقوله فرهنگ و هنر در شهر بادرود شدند، 
جناب اقای نبوی ضمن پرداختن به مسائلی در ارتباط با آستان مقدس امامزاده اقاعلی عباس، خواستار برخورد جدی مسئولین با کارناوال‌های عروسی و شادی در منطقه شدند، 
آقای نرجسیان در مورد تربیت جوانان و مسائل حقوقی شهروندانی مسائلی را ابراز کردند،
 تعدادی از جوانان منطقه خالدآباد نیز انتقاداتی را نسبت به بحث مسکن مهر و توزیع نامناسب امکانات در سطح بخش بادرود مطرح کرده‌اند، 
جناب آقای شیخ‌عباس حیدری نیز ضمن انتقاد از فضای فرهنگی و تربیتی منطقه، انتقاداتی را نسبت به وقوع بعضی مسائل درجشنواره انار در این جلسه مطرح کردند.
 اما چند نکته:
 1- از روحیه انتقادپذیرانه مسئولین عزیز در این مراسم کمال تقدیر و تشکر را داریم و امیدواریم در عمل نیز با تداوم چنین جلساتی از مشورت و ایده جوانان منطقه در حل مسائل و معظلات منطقه استفاده شود.
 2- هرچند تمامی حضار حاضر در این جلسه خوشبختانه از جوانان و دانشجویان محترم و موفق منطقه بوده و هستند، اما به خاطر داشته باشیم که لزوماً این دوستان نماینده مردم منطقه نیستند و خواسته‌ها و دغدغه‌های این دوستان در کمال احترام دغدغه اکثریت شهروندان بادرودی نیست! از دوستان عزیز هم انتظار داشتیم با توجه به اینکه شناخت مسئولین عزیزاز منطقه متکی به گفته‌ها و شنیده‌های این‌چنینی است، مطالبات شخصی خودشان را عنوان مطالبه عمومی شهروندان بادرودی مطرح نکنند، هرچند با شناختی که از درایت و تدبیر مسئولین عزیز بویژه فرماندار گرامی و بخشدار محترم داریم مطمئناً این دوستان، این ملاحظات را در تصمیم‌گیری‌هایشان لحاظ خواهند کرد که برخی از انتقادات این دوستان بویژه در مورد برگزاری جشنواره انار نظر اکثریت مردم نبوده و شاید استقبال مردم از جشنواره انار و پرشدن مکان برگزاری جشن انار ساعتها قبل از آغاز مراسم جشن نظر واقعی مردم را در مورد این جشنواره نشان خواهد داد. 
منبع:کویر بادرود

فاخته رتبه اول استان

 

به گزارش ایرنا در آیین اختتامیه ششمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی استان اصفهان و نخستین جشنواره فرا استانی مطبوعات که شامگاه شنبه در مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان در شهر اصفهان برگزار شد برگزیدگان در دو گروه نشریات سراسری و محلی و خبرگزاری ها معرفی شدند.

در بخش ویژه نیز ' حسین نقدی' از نشریه فاخته رتبه اول، 'علیرضا صلواتی' از خبرگزاری ایمنا رتبه دوم و ' محمد امین مهر آذین' از ' رسانه برتر صنعت' رتبه سوم را بدست آوردند.  
 

ششمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی استان اصفهان و نخستین جشنواره فرا استانی مطبوعات با حضور استانهای چهارمحال و بختیاری، فارس، قم و یزد از 12 تا 14 آبان ماه توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان برگزار شد. 

نشریه فاخته 14 سال متوالی است که بطور منظم به صاحب امتیازی ومدیر مسئولی آقای حسین نقدی بادی در بادرود منتشر میشود . این نشریه یکی از باسابقه ترین ومنظم ترین نشریات استان اصفهان در زمینه چاپ وانتشار است. 

مدیریت وبلاگ مهر بادرود: این انتخاب بجا وشایسته را خدمت این فرهیخته تبریک میگوید


گذری به رقص چوپی بادرود

 

«رقص چوپی »یا «چوب بازی »  از بازی های رزمی ، سنتی و قدیمی ورایج بادرودیها است. که بیشتر در بین افراد سنتی وقدیمی بویژه اقشار گله دار این دیار متداول و مرسوم است و غالبا در مراسم عروسی و همراه با رقص و پایکوبی اجرا می گردد.

تعداد بازیکنان چوب بازی دو نفر است و ابزار بازی شامل دو چوب به طول تقریبی یک و نیم متراست. در شروع کار نوازنده سنتی سرنا با زدن ساز مردان را به بازی چوب بازی فرا می خواند. سپس دو نفر بازی را شروع می کنند و افراد زیادی به دور چوب بازها حلقه می زنند و تماشا می کنند وبا دست زدن به تشویق افراد می پردازند در ابتداء دو نفر با حرکات نمایشی زیبا مثل چرخاندن چوب با دودست ویا چوب را به پشت کمر گرفتن بصورت تقارن ومشابه در رو بروی هم با رقص با چوب خود حرکات رزمی ونمایشی زیبائی اجرا می کنند.

پس از مدتی حرکات نمایشی بدین منوال که ادامه داردیکی از بازیکنان چوبش را به حالت حمله بالا برده وبه نفر دوم اشاره میکند که از خود دفاع کند و نفر دیگر چوبش را بدست گرفته وبه حالت تدافعی ومورب در مقابل جفت پایش به حرکت در می آورد تا مبادا چوب نفر اول به پایش بخورد. در ادامه بازی نفر اول به حالت تدافعی عمل کرده ونفر دوم به حالت حمله شروع به ادامه بازی می نماید . جمعیت تماشاگر که به دو دسته تقسیم شده اند هریک در هنگام برخورد چوبها به تشویق بازیکن طرفدار خود می پردازند .   

 

این بازی همچنان ادامه دارد تا یکی از چوبها بشکند. هر بازیکنی که زودتر چوبش شکست بازنده بازی تلقی می شود.خوشبختانه در سالهای اخیر با رونق گرفتن اجرای جشن انار سنتهای محلی هم دوباره جان گرفته که یکی از این موارد اجرای رقص محلی چوپی است که به بهانه اجرای جشنواره انار در بیشتر عروسیهای بادرود اکنون هم اجراء می شود.

این رقص در این دیار منحصر بوده وبا رقص چوبی بختیاریها ،سیستانیها وتربتیها کاملأ تفاوت دارد

ارزنده است جهت حفظ وانتقال این بازی محلی جشنواره ای با عنوان چوب بازی محلی اجراء تا به آیندگان انتقال یافته وجهت حفظ آن بکوشند

انار سیاه بادرود

مهر بادرود:در بین بیش از 18 گونه انار که در باغات بادرود کشت می شود ، نوعی انار  نادر وکمیاب در برخی از باغات انار بویژه در منطقه سرآسیاب یافت می شود که به انار سیاه شهرت دارد. پوست این انار کاملأ سیاه ودارای دانه های به رنگ سیاه متمایل به قرمز می باشند که طعم شیرین ودلچسپی دارد. 

گویند گران ترین انار دنیا، انار دانه سیاه ملس بادرود است و بیشتر مشتریان این سوغات کویری مردم سرزمین آفتاب تابان (ژاپن) هستند که به گران بودن میوه‌های‌شان افتخار می‌کنند. ژاپنی‌ها آنقدر این میوه کویری را دوست دارند و دلباخته خواص اعجاب‌انگیز آن هستند که به راحتی آب خوردن برای هر کیلو از این انار چند دلار می‌پردازند.

این چشم بادامی‌های مقتصد، معتقدند که انار تنها یک میوه لذیذ نیست بلکه درمان‌کننده بیماری‌های کبدی، مسمومیت‌های خونی، بهترین درمان رفع خستگی جسمی و عصبی و بهبوددهنده بیماری‌های دستگاه گوارش است به همین دلیل هم ارزش دارد که بابت هر کیلو آن هزار دلار پرداخت به خصوص که پس از انتقال انار سیاه بادرود از ایران به ژاپن در سالهای گذشته قیمت هر کدام آن در فروشگاه‌های آن کشور گاهی به چندین دلار هم می‌رسد.

کجا؟ کی؟ چرا؟ چگونه؟

این اطلاعیه رو امروز در نقاط مختلف شهر دیدم که نصب شده. ابهامات فراوانی در این اطلاعیه هست که ذهن جماعت رو بدجور مشغول کرده! 

فنگیز ــ بادرود  

1. هیچ اسمی از نهاد برگزار کننده این همایش در این اطلاعیه نیست !!!

2. هیچ جای دنیا کسی یه روز کاری و غیر تعطیل رو برای برگزاری پیاده روی انتخاب نمی کنه !!!

3. در پیاده روی قبلی که با جوایز فراوان همراه بود ، هیچکس راضی نبود ، وای به حال این همایش !!!

4. ما آخر نفهمیدیم پارک ملت درسته یا پارک کودک یا پارک شهر !!!

5. آخه ساعت 8 صبح که دیگه آفتاب دراومده و کسی حال پیاده روی نداره !!!

6. اصلاً ننوشته کدوم شهر ، شاید اصلاً این اطلاعیه مال یه شهر دیگه باشه !!!

7. آخه ما از میدون امام حسین (ع) راه بیفتیم بریم پارک ملت ، بعدش چکارکنیم ؟!!

8. اصلاً ما به نمایندگی از چه شخص یا ارگانی بریم پیاده روی !!!

9. هنوز نقاط ضعف همایش قبلی از ذهن ها پاک نشده ، چطور باز به فکر برگزاری پیاده روی افتادن!!!

ما موندیم و یک دنیا سؤال بی جواب !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 

منبع: وبلاگ فنگیز

فرهنگ بادرودی در آستانه تاراج نابخردانه

نگذاریم گویش بادرودی به فراموشی سپرده شود  

 

 

درنقشه فوق پراکندگی گویشهای ایران نشان داده می شود، مکانی که با دایره در مرکز ایران مشخص شده ،مناطقی هستند که با گویش راجی گفتمان میکنند

بنا به نوشته اغلب مورخین وزبان شناسان گویش (بادی) بادرودی یکی از بکرترین گویشهای اصیل  ایرانی است که ریشه در فارسی اشکانی- پهلوی دارد . این گویش که تقریبأ درحوزه مرکزی ایران کمابیش حفظ گردیده بزبان راجی مشهور است .استانهای مرکزی ایران نظیر اصفهان (کاشان-بادرود-نطنز-میمه-ورزنه-کوهپایه وروستاهای اطراف) وسمنان (سمنان -شهمیرزاد- شاهرود-گرمسار وروستاهای اطراف) بویژه شهرستانها وروستاهای حاشیه کویر این استانها با گویش راجی البته با اندکی تغییر و تلخیص با این گویش اصیل ایرانی تکلم میکنند .

ریشه بسیاری از افعال واسامی خاص این گویش بویژه دربادرود با لغات زرتشتی تشابه خاصی دارد .

گویش بادرودی که همانطور که اشاره شد ریشه در فارسی اشکانی-پهلوی دارد نسبت به گویشهای دیگر بعلت حساسیت منطقه ای وریشه در تمدن کهن ایرانی داشتن بادرود ،بیش از سایر گویشهای اطراف حفظ شده وازگزند دستخوش فرهنگی اطراف محفوظ مانده است .

اکنون متأسفانه طی یک دهه گذشته طی یک رویه بسیار غلط وبی حساب برخی از شهروندان نا آگاه به مسائل فرهنگی و غریب باریشه داربودن واصالت این شهر مملو از فرهنگ اصیل ،با کودکان خویش با گویش فارسی صحبت می کنند .این روش که معلوم نبود بانی وباعث نابخرد آن چه کسی بود باعث گردید که اکنون بیش از 50% دانش آموزان مقطع ابتدائی مدارس شهر بادرود بجای تکلم با گویش بادی به فارسی با یکدگر به صحبت وگفتگو بپردازند .به نحوی که در یک کلاس 33 نفره پنجم ابتدائی یکی از مدارس بادرود 11 نفر از آنان فارسی صحبت میکننداین آمار در کلاس اول به مراتب تأسف بار تر است به نحوی که در همین مدرسه از یک کلاس 25 نفره تنها 5 نفر از آنان با گویش بادرودی صحبت میکنند  .از همه مهم تر اینکه فارسی تازه متولد شده دربادرود دارای یک لهجه بسیار تمسخرآمیزی است که با یک کلام صحبت می توان تشخیص داد که این نوجوان بزور وادار به فارسی گفتن شده است .آیا این ظلم به تاریخ واصالت این دیار نیست که از روی چشم هم چشمی وبدون توجه به اینکه فرهنگ اصیلمان را با چه بهائی داریم بدست خویش از بین می بریم ،به نسخ این کهن فولکلور وآداب زیبائی خویش پرداخته ایم؟

پس ای آگاهان ومدعیان فرهنگ به هوش باشید که با تمدن وفرهنگ بودن ،فارسی حرف زدن نیست بلکه حفظ آداب نیک گذشتگانمان است .

در این راستا امیدواریم اداره آموزش وپرورش بادرود که متولی اصلی فرهنگ این دیار است به معلمین فرهنگدوست واصیل بادرودی تأکید نماید که حد اقل به احترام پاسداشت پیشینیان وحفظ اصالت ونجابت فرهنگی این سرزمین با دانش آموزان در سر کلاس درس با گویش بادرودی صحبت کنند تا این آداب ملی-منطقه ای ما برای همیشه بماند.

بامید روزی که دریابیم سنتهای این سرزمین یادگار بیش از 7000 سال تمدن پیشینیانی است که درحفظ آن کوشیده اند پس مبادا روزی که ما از قافله تاریخ دیارمان عقب بیافتیم.

پنجمین جشن انار بادرود

http://s2.picofile.com/file/7164163652/68_www_badroodcity_blogfa_com.jpg 

طرح: دانیال کبیری