بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

آفت در جالیزهای خیار بادرود

                     بی خیال از خیار بادرود   

بارش پراکنده باران بهاری خیار بادرود را دچار آفت شدید نموده است.با گذشت دو ماه از آغاز سال جدید بارش متناوب باران بطور متوسط هفته ای 4 روز در منطقه بادرود ادامه دارد . بارش باران گرچه خوشحالی مضاعفی را برای دامداران به همراه داشته اما باعث نگرانی کشاورزان شده است. آفت قارچی سفیدک باعث از بین رفتن دهها هکتار جالیز خیار بادرود گردیده است . بنا به گفته یکی از کارشناسان جهاد کشاورزی بادرود این بیماری ناشی از بارندگی پراکنده وعدم گرم شدن هوا در این فصل می باشد. قارچ سفیدک باعث بنفش وسپس خشک شدن برگ خیار گردیده وبه تدریج به کل بوته خیار آسیب می رساند. این کارشناس تأکید کرد مصرف کود اوره سفید برای این نوع آفت بسیار خطرناک بوده ودرخشک شدن بوته خیار تأثیر به سزایی دارد وی بهترین راه را در حال حاضر استفاده از کود تقویتی وسمپاشی مزرعه با سم قارچ کش عنوان کرد.بخش بادرود با برخوردادری از 250 هکتار سطح زیرکشت خیاریکی از مناطق مهم خیار خیز کشور محسوب که خیار موسوم به گل به سر بادرود یکی از صیفی جات مشهور کشور به شمارمی آید.روزانه بالغ بر 20 تن خیار از مزارع بادرود برداشت که با شروع این آفت این میزان به یک پنجم کاهش یافته است. میزان برداشت خیار در هرهکتار از جالیز های بادرود به مقدار60 تن می باشد 

انتصاب روسای اداره دارائی

دو انتصاب جدید در شهرستان

با حکم  آقای نوربخش مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان آقایان رحمت الله ترابیان بعنوان رئیس اداره امور مالیاتی شهرستان نطنز ونورعلی اسماعیلیان به سمت سرپرست اداره امور مالیاتی بخش بادرود منصوب شدند.

برای این دوهمشهری گرانقدر در سمت جدید آرزوی بهروزی وکامیابی را خواستاریم.

گذری به قلعه مدبر الملک بادی

قلعه مدبر الملک  

 

 

سراشیبی ورودی روستای عباس آباد بادرود را که طی میکنیم در سمت راست مزرعه ای بنام حسینیه باباغات سرسبز وزیبای انار وجود دارد که گلهای صورتی آن به تو لبخند می زنند .در دل این مزرعه قلعه تاریخی قشنگی وجود دارد که آنرا منتسب به مدبر الملک بادی می دانند این قلعه زیبا دارای 4 برج نگهبانی بزرگ است که باتأسف به علت احداث باغ انار در درون قلعه بیشتر ساختمانهای داخل آن تخریب گردیده است .بنا حدود 200 سال پیش کاملأ با خشت وگل احداث گردیده است .قلعه مدبر الملک بادی از ساختار معماری زیبا برخوردار ودر دیواره های آن موارد امنیتی کاملأ مراعات گردیده که بواسطه روزنه های دیوار قلعه بتوان دشمن را هدف گلوله قرار داد . گویند مدبر الملک بادی سر شجاع لشگر پسر نائب حسین کاشی  را در بیابانهای اطراف بادرود جدا وبه این قلعه آورد وسپس آن را به نزد حکومت احمدشاه قاجار فرستاد واز او هدیه دریافت کرد .مدبر الملک یاغیان وسرکشان منطقه را به میدان مرکزی قلعه می آورد وآنها را در منظر عموم به چوب وفلک می بست .

قلعه مدبر الملک بادی دارای ابعادی به متراژ 70 در 70 متر بوده ودست میراث فرهنگی را برای جلوگیری از تخریبش می فشارد . اداره ای که در این بخش متأ سفانه به مسائل تاریخی بسیار کم توجه کرده وهمین بی توجهی باعث تخریب بسیاری از بناهای این سرزمین گردیده است

اتمام پروژه بیمارستان خیریه

خیرین خدا خیرتان دهد  

 

پروژه احداث مجموعه آزمایشگاه ، رادیولوژی وداروخانه بیمارستان فاطمیه بادرود به همت وتلاش خیر بزرگوار دکتر حسنعلی محققی درحال احداث است . کلنگ احداث این مجموعه از اول مهر  ماه سال قبل به زمین زده شد واکنون با 90%پیشرفت فیریکی طی روزهای آینده به بهره برداری می رسد . این مجموعه که در مرکز درمانی فاطمیه در حال احداث است 350 متر زیر بنا دارد وتمام هزینه یکصد میلیون تومانی آن را دکتر محققی متقبل شده است . بد نیست بدانید این ساختمان در کتر از 8 ماه اتمام ودرحال بهره برداری است . دست این خیر بزرگوار را به گرمی فشرده وامیدواریم همه خیرین با تأسی از این برادر بزرگوار جهت پیشرفت بادرود پیشقدم شوند.

اولین نشست اتحاد بادرود

همای وحدت بر بام بادرود نشست

اولین نشست سیاسیون شهر بادرود در یک محیط کاملإ صمیمی برگزار گردید در این نشست که بنا به دعوت اعضای شورای شهر وشهردار در مهمانسرای شهرداری برگزار گردید نزدیک به 30 نفر از طیفهای سه گانه موسوم به اصولگرایان-اصلاح طلبان واصولگرایان نوین(اصولگرای اصلاح طلب)حضور داشتند . در این جلسه که تقریبإ تمامی مدعوین حضور داشتند از هر قشر حدود 10 نفر از فعالین سیاسی حضور چشمگیر داشتند که همگی بالاتفاق بر حول محور وحدت ویکپارچگی برای عمران وآبادانی بادرود سخن راندند .

پس از یک دهه اختلاف سیاسی در منطقه این اولین نشست رسمی سیاسیون منطقه بود که در این نشست موضوعات عمرانی دسته بندی ومقرر گردید با تشکیل کارگروها وکمیته های متفاوت تمام طیفهای سیاسی بر حول محور وحدت منطقه بالاتفاق گام بردارند . در پایان این نشست سرنوشت ساز که با روبوسی تمام سیاسیون همراه بود،همگی از طرح ایجاد وحدت وتدوام چنین نشستی استقبال کردند .

در این جلسه برخی از پیش کسوتان منطقه واکثر اعضای ادوار شورای شهر هم حضور داشتند .

جهت تدوام وحدت شهر مقرر گردید کلیه شرکت کنندگان در نماز جماعت مغرب وعشاء وحدت آفرین مسجد حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)درروز 12 اردیبهشت حضور یابند

جزئیات سخنان مدعوین در آینده به اطلاع شهروندان عزیز می رسد.

موسیقی سنتی بادرود را دریابید

موسیقی سنتی بادرود در بوته فراموشی   

 

بخیر باد یادوخاطره عروسیهای قدیم بادرود .آن روزها که هلهله وشادی بی بدیل وبدون غم وغصه در مراسم عروسیها به اوج خود می رسیدکودکان در روی پکوهای خانه های خشتی وگلی به رقص وپایکوبی می پرداختند. کجان مرحوم سیدجعفر ،مرحوم اکبرآقا ترابی،مرحوم شاه عباس چوپانی، مرحوم عباسعلی رعیتی, مرحوم اکبرآقا صنوبری،وهمه هنرپیشگان نمایش روحوضی سیاه بازی ،خدایتان رحمت کناد که بجز شادی مردم غمی نداشتید . در این بین صدای موسیقی سنتی بادرود که با نوازندگی سرنا وتنبک همراه بود شادی را به اوج خود می رساند . نوازندگی سرنا از مرحوم مصیب نورعلی (عباسیان)به مرحوم شاه عباس چوپانی رسید وبعدها زنده یاد عباسعلی زنگول(رعیتی)آن را با هنرمندی تمام می نواخت .اکنون فضل الله قربیان وعلی صادقپور این هنر اصیل را به یادگار نزد خویش چه استادانه حفظ کرده اند ای کاش جوانان این سرزمین هم به تبعیت از پیران درراه حفظ این هنر اصیل کوشا باشند تا این تنها یادمان سنتی شادی بخش از مردم برای نسلهای بعدی ودیعه بماند

تاریخچه شورای شهر بادرود

تاریخچه شورای شهر بادرود 

به بهانه 9اردیبهشت روز شوراها

تا قبل از تشکیل رسمی شوراها پیگیری مسائل ومشکلات شهر بر عهده ای عده ای افراد خیر وخودجوش بنام معتمدین محل بود با آغاز بکار دولت هفتم وتأکید رئیس جمهور وقت(آقای خاتمی) اصل بجا مانده قانون اساسی هم به منصه ظهور نهاده شد وانتخابات شوراهای اسلامی شهر وروستا برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در تاریخ 2 اسفند1377برگزار گردید .

انتخابات اول شورا:

در بادرود ما اولین دوره انتخابات با حضور 32 نفر کاندیدا برگزار که به ترتیب آقایان رحمت اله کیانوش –محمد فیروزیان –حسین محمودیان-حسین احمدی وحسین فردوسی بعنوان اعضای اصلی وآقایان ذبیح اله فروزش –حسین بیگی وذبیح اله صولتیان بعنوان اعضای علی البدل شورا انتخاب گردیدند .ترکیب هیئت رئیسه شورا به ترتیب اخذآراء بود.

شورای دوره اول پس از 9 ماه کشمکش برای انتخاب شهردار ،منجر به انتخاب آقای اکبر حائری بعنوان اولین شهردار منتخب مردم گردید. حائری اقدامات بسیار زیبا وماندگاری برای شهر انجام داد که احداث 11 خیابان جدید وشروع بکار زیرساخت پارک گردشگری تخت پادشاه از مهمترین اقدامات وی بود .حائری تا پایان دوره اول شورا شهردار بادرود بود.

انتخابات دوم شورا:

در تاریخ 9 اسفند 1381 انتخابات دوم شوراها همزمان با سراسر کشور در بادرود برگزار گردید در این دوره که با حضور 28 کاندیدا برگزار شد به ترتیب آقایان ذبیح اله صولتیان-حسین احمدی-حسین مخلصی –رحمت اله کیانوش-محمد فیروزیان حائز اکثریت آرا وآقایان حسین میرزائی –حسینعلی مهدیان وعباس سیدی بعنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند. ترکیب هیئت رئیسه هم مثل شورای اول به ترتیب آراء بود.

در این شورا آقای حائری استعفاء وشورا پس از سه ماه رایزنی به انتخاب آقای مسعود آرانی بعنوان شهردار پرداخت .آرانی که پیش از این بین سالهای 1370-75 تجربه شهردار بودن بادرود را داشت وپیش از رجعت مجدد به بادرود شهردار نائین بود با کوله باری از تجربه آمد ومهمترین اقدامش تکمیل پروژه پارک تخت پادشاه –خرید 8 دستگاه وسیله نقلیه جدید برای شهرداری –احداث تندیس ونماد در میادین شهر بود .آرانی پس از سه سال بعنوان معاون فرماندار آران منصوب واز سمت شهرداری استعفا کرد.شورا پس از یک ماه واندی آقای مجید صفاری را بعنوان شهردار انتخاب کرد.

انتخابات شورای سوم:

درتاریخ 24آذر 1385 سومین دوره انتخابات شوراها برگزار که باحضور 23 نفر کاندید به ترتیب آقایان سیدعباس سیدی –مجیدکیانوش-حسین خاکیان –ذبیح الله صولتیان وحسین مخلصی بعنوان اعضای اصلی وعبداله صابری وعلی نائینی بعنوان اعضای علی البدل انتخاب شدند ترکیب هیئت رئیسه در نیمه اول شامل خاکیان رئیس –صولتیان معاون –مخلصی خزانه دار ودر نیمه دوم شامل صولتیان رئیس -کیانوش معاون-سیدی خزانه دار انتخاب گردیدند.شورای سوم بلافاصله مجید صفاری را بعنوان شهردار ابقاء واز مهمترین اقدامات این شهردار بادرودی می توان به آسفالت کلیه کوچه های شهر –تکمیل وبهسازی پارک شهر و... نمود، صفاری درآبان 1388 از سمت خویش استعفاء وشورا درکمتر از 20 روز به انتخاب آقای رضا نقدی بعنوان چهارمین شهردار منتخب مردم پرداخت .نقدی هم در مدت یکسال گذشته با رویکرد جدید حفظ بهینه وضعیت موجود-بستر سازی زیر ساخت گردشگری – اهمیت به امر نظافت شهر –خرید 7 دستگاه وسیله نقلیه جدید وبهسازی خیابانهای اصلی شهر تا کنون اقدامات خوبی را از خویش برجای نهاده است .  

برای همه خدمتگزاران به این سرزمین مهر ومیترائی آرزوی سعادت را خواهانیم.

گمشده

گمشده  

 

یکی از همشهریان عزیزمان بنام ابوالفضل صباحی فرزند حسین 25 ساله از تاریخ 30/1/89 از منزل خویش واقع درروستای اریسمان بادرود خارج وتاکنون مراجعت ننموده است . از کلیه هموطنان عزیز که نام ونشانی از این جوان عزیز دارند تقاضا داریم با شماره 09131623550 تماس وخانواده ی وی رااز نگرانی نجات دهند.

9 اردیبهشت شهادت حضرت آقاعلی عباس(ع)

14 جمادی الاول(9 اردیبهشت) شهادت حضرت آقاعلی عباس(ع)  

«بطوریکه نقل شده روز چهاردهم جمادی الاول بود که امامزادگان از قریه بادافشان در حال کوچ کردن بودند که لشگر شقاوت کیش مأمون سر رسیدند سرراه برآنان گرفته وآنان را محاصره کردند»

این گفتاری است از کتاب تذکره امامزاده آقاعلی عباس نوشته آیت الله سید عزیز الله امامت کاشانی ، بطوریکه بارها نقل شده حضرت آقاعلی عباس وشاهزاده محمد از فرزندان بلافصل امام موسی ابن جعفر با جمعی از اصحاب ویاران جهت دیدار با برادر خویش حضرت امام رضا که ولیعهد ایران در دوران مأمون عباسی شده بود از مدینه عازم طوس شدند .این عده از راه اهواز وارد ایران وسپس راه نهاوند واراک امروزی را در پیش گرفته وبه قم وارد شدند . در همان اوائل راه عده ای به رهبری حضرت شاهچراغ به علت ایمن بودن از اهواز راهی شیراز گردیدند وعده ای از راه اراک به قم شتافتند . بزرگ کاروان آنان حضرت معصومه خواهر بزرگوار حضرت آقاعلی عباس بوده است وی درقم به علت بیماری به شهادت می رسد .آقاعلی عباس وبرادرش وجمعی از اصحاب از قم راهی کاشان(چهل حصاران)می شوند عبدالجبار طبرسی حکمران کاشان به استقبال آنان میاید.مدت 17 شبانه روز از آنان بطرز شایسته ای پذیرائی می کند وآنان را از رفتن به طوس به علت عدم اعتبار در گفتار مأمون عباسی بر حذر می دارد اما این دو بزرگوار عزم را جزم تا به دیدار برادر بروند.پس از خروج ازکاشان از راه حاشیه کویر(جاده ابوزیدآباد فعلی)به سمت روستای یزدلان وسپس راهی بادرود(که برخی باد افشان مسی گفتند)می شوند .پس از ورود به بادرودمورد استقبال گرم حکمران این نواحی قرار گرفته وخدمت شایسته خدمت شاهزادگان معمول می دارد امامزادگان چند روزی را در بادرود توقف وجمع کثیری از اهالی منطقه به آنان ملحق می شوند .  

 

روز چهارشنبه هفتم ربیع الاول خبر شهادت مظلومانه امام رضا که درروز آخر صفر اتفاق افتاده به سمع مبارک این بزرگواران می رسد .از این خبر ناگوار این دوبزرگوار به شدت متألم واندوهگین شده واهالی بادرود علم عزا را بر پا می دارند وبه مدت 40 شبانه روز از این دوبرادر داغدار از مرگ برادر خویش دلجوئی وتسلی بخشی می کنند .پس از این واقعه آنان قصد حرکت به سمت طوس برای انتقام خون بناحق ریخته برادر را می گیرند وجمع کثیری از اهالی هم با آنان همراه می شوند که خبر حرکت آنان به مرو به مأمون رسیده ولشگری را برای جنگ با آنان راهی بادرود می سازد.

لشگر شقاوت کیش مأمون سر راه برآنان گرفته وآنها را در محاصره خود در می آورندوجنگی نابرابر در کویر بادرود شروع می شود . لشگریان مأمون چون شجاعت این دو نوجوان امام هفتم را می بینند  در نهایت بین این دوبزرگوار جدائی انداخته وآنان را جداگانه با تیغ های آتشین به شهادت می رسانند .وپیکر پاکشان در کویر تفت دیده بادرود گواهی دوباره می شود از مظلومیت خاندان اهل بیت (ع)

وبدین سان در روز 14 جمادی الاول سال 203 ه. ق  سالروز شهادت حضرت آقاعلی عباس وشاهزاده محمد نمادی است از وفاداری مردم منطقه بادرود به این بزرگواران که امید است همه مردم عزیز منطقه وزائران ومجاوران در تکریم این روز بزرگ بکوشند.

                          

منابع: تذکره آقاعلی عباس نوشته امامت کاشانی.

دوگوهر فروزان کویر: نوشته ذبیح اله صولتیان.

گوهرهائی در کویر: نوشته حبیب اله سلمانی

زندگی نامه آقاعلی عباس: نوشته صادقی اردستانی.

یادمان کویر بادرود: نوشته حسین نقدی بادی

وضع هوای روز پنج شنبه دربادرود

پیش بینی وضع هوا ی بادرود درروز پنج شنبه

بیشینه     کمینه
30 °19 °

سرعت باد
0 mm 
5m/s

01:30-07:30

پیش بینی هوا
دما
20°

07:30-13:30

پیش بینی هوا
دما
19°

13:30-19:30

پیش بینی هوا
دما
30°

19:30-01:30

پیش بینی هوا
دما
27°

زمان طلوع:۰۶:۱۴

زمان غروب ۱۹:۴۴