بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

آغاز سال میترائی همایون باد

 

محفل آریائیتان طلائی،دلهایتان دریائی،شادیهایتان یلدائی،پیشاپیش همایون باد این شبهای اهورائی   

 

وبلاگ «بادرود-سرزمین مهر ومیترا»شب یلدا مصادف  با آغاز یکهزارو ششصدودهمین سال میترائی را شادباش می گوید

شب چله در بادرود زیبا

یلدا «شو چله»در بادرود 

 

در گویش بادرودی به شب یلدا «شَوِ چِلَه» می گویند.ازرسومات این سرزمین در بلند ترین شب سال بدین گونه است ،دیدار کلیه ی اعضای خانواده از بزرگ فامیل به گونه ای که پس از صرف شام تمام بستگان دسته دسته به خانه پیرترین مرد یا زن فامیل می روند ودر حالیکه پدر یا مادربزرگ بر بالاترین جای کرسی تکیه زده وبترتیب سن مابقی دور تادور کرسی حلقه می زنند.از رسومات شب یلدا می توان به نوع غذاها وتنقلات این شب که بااصطلاح محلی «شَوچٍره»می گویند اشاره کرد.

-پخت وتناول 7 میوه که در زیر خاک بعمل آمده باشد مثل شلغم ،چغندر،ترب سیاه،پیاز،هویج.سیب زمینی معمولأ در خانواده ها معمول است وعقیده براین دارند که همانگونه که این میوه ها ومحصولات در زیر خاک سرد مقاومند پس خوردن آنها استحکام بین فامیل وبستگان را بیشتر می کند .در شب چله بزرگ، وجود هندوانه وانار بر سر سفره شب یلدا از ضروریات است.انار که محصول شاخص بادرود است بصورت خاصی تزئین یافته وبعنوان سرآمد میوه های شب یلدا بر مرکز کرسی قرار می گیرد. بادرودیها به سرخ گونه ی رنگ انار وهندوانه اعتقاد عجیبی دارند وبر این رسم پایبندند که رنگ سرخ گرمی کانون خانواده رادر پی دارد .در این شب بزرگ سال تمام بستگان بایستی در زیر کرسی بدور پدربزرگ جمع شده وتا دیر وقت به قصه های  پیرترین عضو خانواده گوش فرا دهند.  

 

-خانم  خانه در تنور محل پخت نان ،در نزدیک ترین خانه محله به پخت آشهای مخصوص ومحلی در دیزیهای گلی می پردازد که این غذای مخصوص در صبح روز اول دی در مجمع مسی قرار گرفته برروی کرسی ریخته شده وافراد خانواده به خوردن آن مشغول می شوند .معمولأ در شب یلدا بیشتر پخت نوعی آش ارزن ،جو ویا نوعی آش با ماش وکدوی محلی مرسوم است.

-خوردن انجیر خشک،برگ زردآلو ،پسته وبادام وگردو،انواع تخمه نیز جزء تناولات شب یلداست.

در این شب همکاری اعضای خانواده برای پخت غذای مخصوص این دیار بنام «قلییه»(قورمه) که با گوشت بره تهیه ودر ظروف مخصوص سفالی نگهداری می شود،از رسوم قابل تأمل است .در برخی از خانواده ها مردان خانه به خواندن دوبیتی های محلی همراه با نوای دل انگیز نی ویا ساز محلی نیز می پردازند

....و حکایت بادرود- کاشان

۵ مصدوم در جاده بادرود -کاشان 

جاده بادرود - کاشان این بار هم 5نفر از همشهریانمان را راهی بیمارستان کرد . این جاده که امروزه به یکی از خطرناکترین جاده های استان اصفهان معروف گردیده به علت انحراف یکدستگاه پراید که از بادرود عازم کاشان بود 5 مصدوم دیگر به آمار مصدومین خود اضافه نمود .از ابتدای سالجاری در این جاده 24 نفر جان خویش رااز دست داده و63 نفر هم مصدوم شده اند .بطور متوسط هر هفته این جاده دو نفر مصدوم داشته است

محرم بادرود

عزاداری در بادرود  

  

محرم در بادرود قدیم ازنوادر شیوه های عزاداری بی ریای واحساسی کشور شمرده می شد.دسته های عزاداران «برنی»و«حسینی »با شور تمام وخالصانه در اول محرم عزاداری را شروع می کردند .تمام عزاداری بادرود خلاصه می شد در این دو دسته در مدرسه بالا«حسینیه اعظم»ومدرسه پائین«حسینیه مرکزشهر».برنی ها سنگ شیر می زدند .سنگ شیر دو قطعه کوچک چوبی زیبائی بود که با نوحه های 8 و16 ترکی بصورت سه ضرب وبسیار منظم به هم می زدند وبدور مشغل«مشعله»که آتش دان بزرگی بود می چرخیدندو«حسین حسین» می گفتند.حسینی ها هم به سینی زنی به ریا وبدون تشریفات دهل وصوت وشیپورهای امروزی می پرداختند . اوج احساسات زمانی بود که این دو دسته به هم می رسیدند واز نای جان فریاد« حسین حسین»آنها به عرش می رسید.این مراسم از شب 7 محرم تا روز عاشورا به اوج خود می رسید .صبح عاشورا در میدان مرکزی بادرود تعزیه امام حسین برپا می شد .حسین خان رحیمی ،مرحوم حاج رضایت،مرحوم امیدی،سید طباطبائی،شاه حسین قصابی،مرحوم نائینی،مرحوم دهقانزاده و....از تعزیه خوانان آن دوره بودند . پس از اجرای تعزیه نخل بزرگ را که در پیشاپیشش «شده» علم وکتل بزرگ بود حرکت می کرد ودر عقب نخل تمثیل امام شهید برروی تخته چوبی درحرکت بود وسپس تمثیل ذوالجناح «اسب امام »هم در حرکت بود .نحوه چینش این نمایش بقدری زیبا وتکان دهنده بود که آه از دل هر بیننده ای را بدر می آورد.نخل بزرگ ودسته های عزادار به آرامگاه درگذشتگان می رفتند وپس از طلب مغفرت برای اهل قبور به صرف ناهار ظهر عاشورا در تکایای یاد شده مراسم عاشورا خاتمه می یافت 

 

 

امروزه مراسم عزاداری محرم در بادرود بدین گونه است:از اول محرم هیئتها که شامل 12 هیئت عزاداری رسمی هستند مراسم را در قالب زنجیر زنی در مساجد وتکایای خویش آغاز میکنند.شب 7 محرم هیئت ها بصورت منظم وبازهم در قالب زنجیر زنی به عزاداری در مسیر خیابانها از محل تکیه خود تا حسینیه اعظم ،مرکز شهر وپای نخل می روند .شب عاشورا نخل کوچک حسینیه مرکز شهر ،اعظم وخرم از حسینیه خارج می شوند ودر عصر تاسوعا مراسم خاصی در حسینیه ابوالفضل همراه با نخل گردانی آغاز می شود.در این روز توزیع نان مخصوص محلی این منطقه بنام«کوکله زردو»توزیع میگردد .تاسوعار ا دربادرود «روج عباسعلی»می گویند.در این روز برخی از هیئت ها به آستان مقدس آقاعلی عباس می روند.در صبح عاشورا نخل بزرگ پیشاپیش همه هیئات از حسینیه پای نخل به حرکت در می آید درحالیکه دو نخل کوچک در عقب آن وتمثیل ذوالجناح آن را مشایعت می کند.سه دور به دور میدان امام حسین می چرخد وسپس راهی گلزار شهدای شهر شده وپس از طلب مغفرت اهل قبور به به میدان معلم حرکت ودر آنجا نماز ظهر عاشورا را قرأت وبرای تناول ناهار عاشورا هرکس راهی هیئت محل خویش می شود.

از اول محرم تا عاشورا در حسینیه ابوالفضل واعظم مراسم تعزیه خوانی برپاست .در مراسم شام غریبا ن سوگنامه حضرت رقیه توسط هیئت آقاعلی عباس مسجد امام صادق در حسنیه مرکز اجراء می شود ونیز حرکت نمادین کاروان اسیران از حسینیه ابوالفضل تا پای نخل واعظم به حرکت در می آید .

آنچه قابل تأمل است حضور تمام بادرودیهای سراسر کشور در مراسم روز عاشورا در بادرود می باشد که جای سپاس از وجود حس وطن دوستی اهالی را داراست...

باغات انار بادروداصلاح می شوند

اصلاح و هرس 1000 هکتار از باغات انار بادرود آغاز شد.  

 

 

بنا به گزارش آقای مهندس زمانی مسئول واحد باغبانی جهاد کشاورزی ، از اوایل آذر ماه عملیات اصلاح هزار هکتار از باغهای انار بادرود شامل هرس، جوان سازی، جایگزینی، تغذیه باغات ولانه زدایی آفات شروع شد.

نامبرده در گزارش ارسالی اعلام کرد به منظور کمک به باغداران وترویج طرح اصلاح باغات انار به میزان 200هکتار از طرح اصلاح 1000هکتاری انار به صورت الگویی با هزینه دولتی توسط جهاد کشاورزی و به عاملیت شرکتهای مشاوره ای کشاورزی اجراء میگردد ومابقی آن توسط باغداران یا مشایعت و آموزشهای ترویجی کارشناسان باغبانی انجام می گیرد.

مهندس زمانی شرایط فنی اجرایی طرح را عملیات خشکه بری، کف بری باغات درجه 3، حذف باغات غیر اقتصادی، جایگزین نمودن ارقام تجاری و سازگار، حذف پاجوشها وتغذیه با کود های آلی وحیوانی برشمرد. مسئول اداره باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان  هدف از اجرای طرح رااصلاح 1000هکتاری باغات انار را مقاومت درخت انار در مقابل آفات و بیماریهای، کاهش هزینه های ناخواسته، جلوگیری از خسارت جوی، عملکرد بالای محصول ،عرضه محصول با کیفیت به بازار، افزایش درآمد کشاورزان و توسعه و رونق بخشی کشاورزی اعلام نمود.

جلسه شورای اداری نطنز

بخشدار بادرود:در نطنز یک آپارتاید فکری حاکم است

ماهنامه فاخته شماره136-آذر1388

در محل فرمانداری طی ماه گذشته با حضور مسئولان محلی و اصحاب رسانه نشست اداری برگزار شد. امام جمعه نطنز با ذکر حدیثی مسئولان را به تقوای الهی و ترس از خدا فراخواند و گفت بدنه دولت باید هوشیار باشد و چون رویکرد سوم سفر ریاست محترم جمهوری فرهنگی است رسالت ما در این شهرستان باید مشخص شودو باید بخش فرهنگ را محترم بشماریم و آن بی سامانی که در امر فرهنگ است سامان داده شود .حاج اقا سلیمانی با گلایه از گرانی های اخیر در شهرستان ، آن را معقول و متناسب ندانست. آنگاه زمانی ، دادستان نطنز با تشریح مواد قانونی شورای اداری ، همه را به هماهنگی با مصوبات این شورا فراخواند.دکتر گلی رئیس شبکه بهداشت نیز در خصوص اقدامات و عملکرد شبکه توضیحات مبسوطی ارائه داد و به بیماری شایع انفلونزاری نوع آ اشاره نمود و توضیحاتی ارائه کرد. فرجی رئیس شورای خالداباد نیز طی سخنانی ،مشکلات و مسائل شهر را از جمله برنامه مدون فرهنگی ، کمبود پزشک و... تشریح نمود . صولتیان رئیس شورای اسلامی بادرود نیز طی سخنانی در خصوص برگزاری جشنواره انار ، موضوع نان و نانوایی،اراضی اطراف اقاعلی عباس ،تقلیل نرخ تعرفه برق مناطق گرمسیری بادرود ،و به برخی از مصوبات دور اول ریاست جمهوری در بادرود که اجرایی نشده تذکر داد. نساجی بخشدار بادرود نیز طی سخنانی در قبال طرح گرانی در شهرستان گفت : در نطنز یک آپارتاید فکری حاکم است زیرا شورا تصمیم گرفته تا افراد غیر بومی در نطنز کالا نفروشند (که مورد اعتراض شدید شورای شهر نطنز قرار گرفت ) .و پیشنهاد داد هر اقدامی که صورت می پذیرد بر مبنای آمار جمعیتی توزیع شود مثلا اگر موضوع توزیع اعتبار 1 درصد هسته ای است باید بر اساس امار جمعیتی باشد .در ادامه رحمتی مسئول روابط عمومی فرمانداری چند اطلاعیه را قرائت نمود : پذیرش امریه برای شورای تبلیغات اسلامی ،اعلام جمع آوری بیلان کار ادارات برای دهه مبارک فجر و تاسیس بانک اطلاعات شهرستان و امادگی جذب اطلاعات و گزارشات از جمله موارد بود. در پایان صفاری فرماندار با جمع بندی گفته ها و سخنان گفت استفاده از نظرات مسئولان برای چشم انداز 1404 ، آمادگی ادارات برای دور سوم سفر ریاست جمهوری ، پیگیری موضوع تعرفه برق مناطق گرمسیری و ..مطالبی را بیان داشت ضمنا در این نشست تعدادی از مسئولان سخن گفتند .

زبانهای ایران

زبانهای ایران باستان

 

زبان شناسان در یک تقسیم بندی معروف زبان ها را به گروههایی تقسیم می کنند 

  که از نظر ریشه به هم نزدیک هستند و این تقسیم بندی را خویشاوندی می گویند.زبان فارسی در این تقسیم بندی جزو گروه هند و اروپایی است که با زبان هایی چون ایتالیایی فرانسوی المانی و انگلیسی خویشاوند است بر عکس با زبان عربی هیچ خویشاوندی ندارد.

زبانهای ایران باستان

1- زبان مادی

این زبان متعلق به قوم ماد است که در حدود قرن 7 ق.م به حکومت رسیده اند.از این قوم جز چند واژه که اکثرا اسم خاص هستند وبه صورت غیر مستقیم از طریق مکتوبات اشوری به ارث رسیده چیز دیگری به دست نیامده است.

از این زبان نوشته یی تاکنون به دست نیامده است به همین دلیل نمی دانیم که این زبان به رشته ی تحریر در امده است یا نه؟

سه واژه ی مادی

Zba اعلام کردن        Vazarakaبزرگ     Spakaسگ

2-زبان سکایی

این زبان زبان قوم سکا است که در شاهنامه همان قوم تورانیان می باشند. سکاها به دو شعبه تقسیم می شدند که داریوش کبیر در کتیبه نقش رستم از هر دو شعبه نام برده است.

متاسفانه از این زبان هم نوشته ای به دست نیامده است که مکتوب شدن انرا نشان دهد.

سه نمونه واژه ی سکایی:

Pada         پا    Aspa   اسب    Hapta هفت

3- زبان اوستایی

این همان زبانی ست که کتاب مقدس زردشتیان به ان نوشته شده است. این زبان طبق نظر زبان شناسان ساده ترین و کامل ترین خط است این زبان کهن ترین زبان ایرانی است که از ان اثار مکتوب باقی مانده است. این زبان پس از به اتش کشیدن اوستا توسط اسکندر از طریق موبدان که انرا سینه به سینه نقل می کردند بر جای مانده است.

خط اوستایی دارای 48 حرف است که 14 حرف صدادار و 34 حرف بی صدا دارد و بعد از هر کلمه نقطه می گذارند و در انتهای جمله ها سه نقطه بصورت مثلث گذاشته می شود و این خط از راست به چپ نوشته می شود.

انتیل دوپرون فرانسوی اولین غیر زردشتی است که زبان اوستایی را فرا گرفت و همچنین وی اوستا شناسی را پایه گذاری کرد.

اوستا دارای 5 بخش است :

1. یسنا : به معنای ستایش که شامل سروده ها و دعاهای دینی است.

2. یشت : به معنای ستایش است.

3. وندیداد : به معنی قانون ضد دیو است که شامل مطالبی چون افرینش و اداب دینی می شود.

4. ویسپرد : به معنای همه ی سرودها است.

5. خرده اوستا : به معنای اوستای کوچک است مولف ان را ارتور پادمهر اسپندان موبد موبدان زمان شاپور دوم نام برده اند.این بخش از اوستا شامل نمازها و دعاهایی است که در مراسم دینی انجام می شوند.

4- زبان پارسی

این زبان زبان مردم پارس است و از ان نوشته های بسیاری باقی مانده است که به ارث رسیده از زمان هخامنشیان است و پادشاهان هخامنشی از آن برای ثبت تاریخ و نامهای خود در کتیبه ها استفاده می کرده اند.

پارسیان خط میخی که بابلیان بکار می بردند را کمی تغییر دادند تا برای ثبت زبان خودشان مناسب باشدو همچنین انرا الفبایی نمودند.

خط میخی دارای 36 حرف می باشد که 3 حرف ان اعراب اصلی است و 22 حرف آن صامت+مصوت آ  و4 حرف صامت + مصوت (ای) و 7 حرف صامت+مصوت ( _و) است. برای جدا کردن واژه ها از علامت > استفاده می شود

برگرفته از مجله اطلاعات علمی با تصرف و تلخیص

انتظارات مردم بادرود به نقل از کیهان

انتظارات مردم بادرود از دولت 

روزنامه کیهان شماره19528 مورخه 16/9/88

رئیس جمهور محترم و هیئت دولت برای سومین بار جهت حل مشکلات مردم اصفهان پای بر این دیار گذاشت و در این میان کویرنشینان بادرودی نیز همانند مردم استان اصفهان انتظاراتی از دولت دهم و رئیس جمهور اصولگرا دارند. ارتقای تقسیماتی مرکز بخش بادرود به شهرستان، ترغیب دولت و بخش خصوصی برای میل به سرمایه گذاری در شهرک جدیدالاحداث صنعتی بادرود، رفع معضل بیکاری، احداث مجتمع های اقامتی و رسیدگی به وضعیت اسکان مسافران و زائران امام زاده علی عباس(ع) در بادرود، تعیین اعتبار برای احداث راه آهن بادرود، گرمسار با توجه به انجام مطالعات اولیه و تهیه طرح، تسریع جهت احداث جاده ورامین و گرمسار به بادرود، انتقال آب زاینده رود به شهرستان نطنز و شهرهای بادرود و خالدآباد و کمک به تکمیل ده ها پروژه نیمه تمام شهری و روستایی که بعضا یک دهه از آغاز عملیات اجرایی آن ها می گذرد بخشی از این خواسته ها است. امید می رود با تلاش مجدانه دولتمردان مشکلات مردم زحمتکش بادرود حل شود.  بادرود- خبرنگار کیهان

قلعه کرشاهی رادریابید

فریاد که فریاد رسی نیست!!!  

 

 

ارگ زیبای کرشاهی که بعد از ارگ بم زیباترین بنای خشتی جهان است به علت بی مهری متولیان میراث فرهنگی غریبانه در حال تخریب توسط انسان بی احساس نسبت به گنجینه تاریخی این سرزمین است امیدآنکه دستی از سر لطف بر سر این کهنسال بنای ارزشمند این دیار کشیده شود ونگذارند بیش از این آزار بیند

اوس کنجونی!!!

بادرود در  رادیو

هرروز صبح جمعه از ساعت 8  برنامه صبح جمعه با شما از شبکه سراسری رادیو آغاز می شود . این برنامه که دهها سال است در قالب طنز به اجرای برنامه وموسیقی طنز وهجو می پردازد ، توانسته مخاطبان زیادی را بخویش جلب نماید . کسانی که مشتری سراپا قرص این برنامه هستند ، حتمأ بیاددارند که بمدت 2 سالی است که برنامه ای باعنوان ‏‏‹ اوس کنجونی › در لابه لای صبح جمعه با شما پخش می شود .

مجریان وگویندگان این برنامه گرچه بدید طنز ولی با تأسف به فرهنگ وزبان بادرود وروستاهای اطرافش تاخته وبا برنامه های مضحکه آمیزشان سنن بادرود،خالدآباد،کنجان،آقاعلی عباس،متین آبادوصالح آباد در این منطقه را به باد تمسخر می گیرند . در یکی از برنامه های صبح جمعه با شما ، مجریان با دیدی مضحکه آمیز ،انتخابات این حوزه انتخابیه را بگونه ای ترسیم نمودند که گوئی اتفاقی اعجاب انگیز در این منطقه بروز داده است .

ما طنز را برای چاشنی زندگی امروزه لازم ومحترم دانسته ولی توهین به فرهنگ یک منطقه را هر گزبرنمی تابیم.