بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

ازبادرود تا بصری

                                               بازدید از شهرتاریخی بصری 

چندی پیش توفیقی دست داد تا به کشور سوریه سفرکنم.کشوری با ویژگی خاص .جدای از شرح وتوصیف زیازتگاه حضرت زینب ورقیه وتعداد کثیری از بقاع متبرک درقبرستان باب الصغیر که جزءسفر همه ایرانیان وشیعیان محسوب میگردد ،بازدید از شهر تاریخی بصری رابه همه مسافرین وزائرین توصیه میکنم که فکر میکنم کمتر کسی تابحال بدآنجا سفر نموده.شهر بصری که در 130 کیلومتری زینبیه دمشق قرار دارد دارای آثار منحصر بفردی از دوران حاکمیت رومیها براین کشوراست آثار سه هزار ساله شهرتاریخی بصری شامل تأتر بصری که امکان همزمان تماشای 15 هزار نفر از نمایش جنگ گلادیاتورها ومبارزه انسان با شیر در درون قفس را در سه هزار سال پیش به نمایش گذاشته است .وجود صدها مجسمه سنگی سه هزار ساله که بطرز بسیار زیبائی ساخته شده اند واکنون متأسفانه بطور شایسه ای نگهداری نمی شوندوبقایای شهر بزرگ وقدیمی که یادآور تخت جمشیدخودمان بود ولی با عظمتی دوچندان وعدم بازسازی توسط بشر ومصالح امروزی .دربخشهائی از این شهر هنوز هم انسانهائی به زندگی خو.یش ادامه میبدهند که حس میکنی به سه هزار سال قبل بازگشته اید .در فاصله 500 متری این شهر زیبا کلیسای معروف راهب نصرانی وجود دارد . 

 

 

همان کلیسائی که راهب خبر از رسالت پیامبر بزرگ اسلام را دردوران کودکی به وی داده بودووجود مسجدی که میگویند جای پای ناقه پیامبر در حین ورود به شام هنوز بر روی تکه سنگی برجاست(الله اعلم).درهرحال به همه ایرانیان عازم به سوریه سفارش میکنم بازدید از شهر بصری را فراموش نکنید تا با تاریخ وتمدن بشریت در 3هزار سال پیش از نزدیک آشتا شوید

روز خبرنگاردربادرود

گرامیداشت روز خبرنگار 

برای اولین بار بنا به دعوت شهردار بادرود از خبرنگاران تجلیل شد . این مراسم در دفتر شهرداربرگزار گردید.در این نشست صمیمی که خبرنگاران جرائد محلی وخبرنگاران روزنامه های کثیر الانتشارحضورداشتند،شهرداربه شرح برخی از اقدامات انجام گرفته در 151 روز آغاز بکار خویش در این سمت پرداخت.نقدی از آسفالت بیش از 60 هزار متر مربع از خیابانها وکوچه های شهر خبرداد.اهم کار کرد وی بدین گونه شرح داده شد: 

آغاز بکارروکش  آسفالت خیابان اصلی شهر از محل اعتبارات شهرداری واستانی-روشنائی وبهسازی پارک شهر بانصب آلاچیق،چمنکاری،سیستم روشنائی ونمازخانه-تکمیل وبهره برداری میدان شاهزاده محمد-لکه گیری کوچه وخیابانها-احداث خیابان جشنواره ،امیرآباد،شورا،ادامه شهید چمران وشهید رجائی-نصب تابلو بزرگ دیجیتالی -برگزاری مراسم واعیاد مذهبی وسالگرد ارتحال امام وختم آیت الله بهجت-نصب تابلو کوچه ها وخیابانها -آغاز بکار طرح محور گردشگری بلوار حرم و... 

درخاتمه لوح سپاس وهدایایی برسم یادبود به کلیه خبرنگاران اهداءشد.

تلاش برای سومین جشنواره انار بادرود

آیا امسال جشنواره انار برگزار می شود؟ 

 

 

در آبانماه سالهای 85 و86 به همت جمعی از مسئولین محلی اولین ودومین جشنواره انار در شهر بادرود با شکوه وعزت تمام برگزار شد . دراین جشنواره علاوه بر معرفی انار نادری بادرود که شاخص وسرآمد انار ایران است ،پتانسیلهای گردشگری این شهر تاریخی نیز معرفی گردید . باتأسف بر اثر سرمازدگی شدید زمستان 1386 کلیه باغات انار این شهر دچار خسران زیادی گردیدند واینک به لطف الهی وهمت مردم انارستانهای این شهر دارند جانی دوباره میگیرند وانطور که از ظواهرامر پیداست بادرود امسال هم رنگ اناری بخود میگیرد.امیداست برای امتداد این بارقه ی امید، مسئولین بویژه شورای محترم شهر بازهم همت نموده وبرای برگزاری جشن سوم انار بادرود تلاش خویش را بکار گیرند 

تقویم جشنواره های ایران



تقویم آئین ها و جشن ها و جشنواره های ایران از نیمه دوم تابستان تا پایان سال :

در استان آذربایجان غربی: جشنواره انگور ( شایندر) در ارومیه مجتمع یاری در تاریخ 11 و 12 مهر با محتوای تور دریاچه ارومیه و برنامه های ویژه جشن انگور و همایش توسعه گردشگری شهرستان خوی در خوی در تاریخ 17 مهر با محتوای بزرگداشت شمس تبریزی .

در استان آذربایجان شرقی :جشنواره روستاهای شگفت انگیز در تبریز-کندوان اشتبین در تاریخ اول مهر و جشنواره آدم برفی در پیست پیام مرند در بهمن .

در استان اصفهان: جشنواره سیب در سمیرم درشهریور ، مراسم قالی شویی در مشهد اردهال هفته دوم مهر ، جشنواره انار در بادرود اواسط آبان و مراسم نخل گردانی در ماه محرم در ابیانه ،

در استان اردبیل : جشنواره ماهیگیری در دریاچه نئورو قزل اوزن و جشنواره انگور و سیب مشکین شهر در شهریور ، جشنواره ورزشهای زمستانی سرعین بهمن و جشنواره سبزه آرایی و تزئین تخم مرغ در بقعه شیخ صفی در 27 اسفند .

در استان بوشهر: جشن برداشت خرما در دشتستان و تنگستان اواسط شهریور .

در استان ایلام : جشنواره سراسری موسیقی محلی درآذر و نمایشگاههای صنایع دستی در نقاط مختلف استان .

در استان چهار محال بختیاری: جشنواره مسابقه اسکی در منطقه کوهرنگ در دی ، جشنواره شهر برفی در پیست اسکی کوهرنگ در بهمن .

در استان تهران: جشن مهرگان دهم مهر و جشن سده در دهم بهمن .

در استان خراسان رضوی : برداشت خرمن اواخر تابستان در تربت جام و گناباد ، همایش محرم میراث فرهنگی معنوی در مهر ، مراسم برداشت زعفران در گناباد و تربت حیدریه پاییز امسال .

در استان خراسان جنوبی :جشن زعفران و جشن برداشت محصول زرشک در قائن و بیرجند در آذر ، جشن برداشت گندم اواخر در آذر .

در استان خراسان شمالی: کورس اسبهای اصیل ترکمن در بجنورد تختگاه ارکان در مهر و آبان .

در استان خوزستان: جشنواره خرما در اواخر شهریور ، جشنواره شاهنامه خوانی اواخر اسفند در صفه سرمسجد و مسجد سلیمان و همچنین همایش ظرفیتهای اکوتوریسم اواخر بهمن در آبادان.

در استان سمنان: جشنواره خربزه گرمسار اوایل شهریور، بازیهای محلی در شهر سمنان اواسط آبان و جشنواره انگور در شهر شاهرود اواخر شهریور .

در استان زنجان : نمایشگاه صنایع دستی و ملیله دوزی شانزدهم تا بیست ویکم آذر .

در استان فارس : جشنواره انار ارسنجان نیمه اول آبان ، جشنواره نرگس زار فارس در کازرون لامرد هفته اول بهمن ، بزرگداشت حافظ بیستم مهر ، نمایشگاه صنایع دستی نیمه اول اسفند در شیراز .

در استان سیستان و بلوچستان: جشن امامزاده غلام رسول در چابهار اواسط ذی الحجه ، جشن سمنو و کلوچه پزان هفته آخرسال و مراسم آغاز آبیاری اوایل مهر.

در استان قزوین: جشن برنج اوایل شهریور در منطقه الموت ، جشن انار اواخر شهریور در منطقه طارم ، جشن انگور اوایل مهر در تاکستان و جشن زیتون اواخر شهریور در طارم .

در استان کرمان: جشنواره خرما نیمه دوم شهریور در بم ، جشنواره شبهای کویر نیمه دوم شهریور در شهداد ، جشنواره پته اوایل آذر در کرمان ، جشنواره یلدا وکویر نیمه اول دی در شهداد و کرمان .

دراستان کردستان :یخ بستن دریاچه زریوار در مریوان بهمن و نوروز در زمان تحویل سال در سنندج .

در استان کهکیلویه و بویراحمد :جشنواره برفی با محتوای مسابقه اسکی تندیس برفی وعکس .

در استان کرمانشاه : جشنواره قوچ سنجابی بهمن در ماهیدشت و اواخر بهمن جشنواره سرپناهای عشایری در دالاهو ، جشنواره بلوط غرب در اورامانات اواخر پاییز ، جشنواره سوارکاری در سرپل ذهاب و جشنواره تیراندازی در ماهیدشت در دهه فجر .

در استان گیلان : جشن انار اواسط مهر در رودبار ، جشن اسبچه خزری اوایل شهریور در رضوانشهر ، جشن خرمن و جشن چای اوایل مهر ، جشنواره غذاهای محلی از 24 تا 27 آبان و جشن زیتون اوایل آبان در رودبار .

در استان مازندران :جشنواره نوروزخوانی هفته آخر امسال .

در استان هرمزگان :جشنواره نوروز وصیاد در قشم و بندرعباس اواخر در آذر.

در استان مرکزی :جشنواره گل و گیاه شهریور در محلات، جشن انار در مهردر ساوه ، مراسم کردعلی به کوه در خمین در اسفند و مراسم ناقالدی در اواخر اسفند در آشتیان .

در استان یزد: جشن سده دهم بهمن در آتشکده ، جشنواره شبهای کویر شب یلدا در هتل های سنتی یزد در سی ام آذر ، جشنواره انار چینی تفت نیمه دوم مهر در تفت و جشنواره پاراگلایدر در دربید نیمه دوم مهرماه .

در استان همدان: جشن گردو مهر و آبان در تویسرکان ، مراسم شیره پزی ملایر در ملایر، جوزان و جوکار در مهر و آبان برگزار می شود

 منبع:

http://persian-tourism.ir/index.php?newsid=2

در ده آباد بادرود،آتش جان دونفر راگرفت

دونفر در آتش سوختند 

درروستای ده آبادبادرود بر اثر بی احتیاطی در ذخیره سازی بنزین زن وشوهری در دم جان باختند .کرمعلی قاسمی 70 ساله باتفاق همسرش فاطمه شفیعیان درحالیکه قصدداشتند بنزین ذخیره شده در زیرزمین منزلشان را از گالن 20 لیتری تخلیه وبه موتور سیکلت بریزند ودرحالیکه کرمعلی سیگار بر لب داشت انفجار رخ داد وبراثر آتش سوزی مهیب درون زیرزمین کوچک خانه این دوزوج دردم جان سپردند.گرچه آتش نشانی بادرود به خاطر فاصله زیاد روستا تا مرکز آتش نشانی شهرداری به موقع هم رسید ولی شعله های آتش بحدی شدید بود که این زن وشوهر کهنسال را از پای درآورد.

موزه بادرود به یاری شما نیازدارد

همه همت کنیم 

چندی پیش بازدیدی از موزه مردمشناسی شهرهای انارک ونائین داشتم در یک حمام نه چندان قدیمی در شهر کوچک انارک از توابع نائین مردم همت عجیبی بخرج داده بودند واشیاء قدیمی زیادی جمع آوری شده بودکه قابل تأمل بود ودرشهر نائین هم منزل مرحوم پیرنیا که منزلی زیبا با بافت کویری ساخته شده بود به همت مردم واداره میراث به موزه زیبائی مبدل شده بود .بیاد بادرود افتادم وهمت نچندان بلند مردمش . سال قبل درعید فطر شورای شهر اطلاعیه ای داد مبنی بر اینکه میخواهد موزه مردمشناسی را در گرمابه قدیمی نوقه راه اندازی نماید وبه تبع آن امام جمعه محترم هم از مردم شهر در خطبه های عید فطر درخواست همکاری برای اهداء اشیاء خانگی قدیمی واسناد مرتبط شهر رانمود .اکنون یکسال از ایم ماجرا می گذرد وویترین وسیستمهای مجهز این موزه آماده گردیده اند وموزه در آستانه افتتاح است پس ای همشهریان گرانقدر همت کنید ودست شورای شهر را گرفته تا برای شهر تاریخی خویش سند معتبر از گذشتگان برای آیندگان به یادگار گذارید