بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

مبارزه قویترین مردان کویر

  

پنجمین دوره مسابقات قوی ترین مردان کویر با شرکت 9 ورزشکار از شهرهای بادرود – کاشان – نطنز در محل سایت جشنواره پارک تخت پادشاه بادرود و با حضور پرورش رئیس هئیت پرورش اندام و پاور لیفتینگ استان اصفهان وسایر مسوولان محلی و همچنین استقبال گرم و پرشور جوانا ن و نوجوان تماشاچی  برگزار گردید .

در این دوره از مسابقات ورزشکارانی از باشگاههای پوریای ولی – المپیک بادرود و اندیشه نطنز و تختی ده آباد و ورزشکاری از کاشان حضور داشتند .

پنجمین دوره مسابقات قوی ترین مردان کویر بادرود طی دو مرحله مقدماتی و پایانی در 8 آیتم مختلف برگزار شد که درنهایت آقایان مرتضی عباسیان ( باشگاه پوریای ولی ) – سید محمد محمودی ( کاشان ) و سید علی مصطفوی (إباشگاه  المپیک ) مقام اول تا سوم را به دست آوردند و از سوی مسوولان برگزار کننده مسابقات جوایز نفیسی به آنان اهداء گردید .

خاطر نشان می شود قضاوت این دوره از مسابقات بر عهده آقایان کریمیان  وجعفری از اصفهان بود که به خوبی از عهده آن برآمدند

در پایان مراسم آقای پرورش رئیس هئیت پرورش اندام اصفهان ضمن قدردانی از تماشاگران و مسوولان برگزار کننده به خصوص شهرداری و شورای شهر بادرود ؛ گفت شهر بادرود با داشتن جونان علاقمند به رشته های ورزشی به وی‍ژه ورزشهای قدرتی می تواند در آینده نزدیک با مساعدت مسوولان شهرستان و استان در میادین داخلی و خارجی حرفی برای گفتن داشته باشد . ایشان افزود انشا ء الله با همکاری مسوولان اجرایی شهر و تربیت بدنی بتوانیم مسابقه جایزه بزرگ قوی ترین مردان استان اصفهان را در منطقه بادرود برگزار کنیم . 

 

 

 

  

 

 

 

 

عکس از بادرود رسانه :http://www.basiratbad.blogfa.com/

آغاز برداشت جو از بادرود

برداشت محصول جو از سطح 2000 هکتار از مزارع بادرود آغاز شد. 

 

بنا به گزارش مهندس مختاریانپور مسئول مرکز جهاد کشاورزی بادرود ،  کار برداشت محصول انواع جو از نیمه دوم اردیبهشت در مزارع بخش  بادرود  با تولید کل 8000 تن آغاز شد وی در ادامه اضافه کرد انواع کشت شده جو از ارقام نصرت و ریحان بوده که سازگاری مناسب و از عملکرد نسبتاً بالایی برخوردار است ، همچنین در زمان داشت با آفات و علفهای هرز مبارزه شده و نیز مشاوره های کارشناسی زراعت اجراء گردیده  است.

مسئول مرکز جهاد کشاورزی بادرود گفت : بدلیل تغییرات جوی داشت زراعت جو دچار باد زدگی شده و موجب کاهش عملکرد گردیده ، بخشی از برداشت محصول جو مصرف دامداریها میگردد و عمده آن با قیمت تضمینی توسط دولت از کشاورزان خریداری میگردد و جهت تعادل بازار و قیمت در وقت مناسب به بازار مصرف عرضه میگردد ، ایشان در پایان اضافه کرد کار برداشت محصول جو باعث اشتغالزایی بیش از 500 نفر کمباین دار ، ماشین آلات و ادوات کشاورزی و نیروی روزمزد میگردد.

اسامی در گویش بادرودی

اسامی افراد به گویش محلی بادرودی

 در گویش بادرودی معمولأ اسامی اشخاص مختصر تر از اسم اصلی فارسی تلفظ میشود باهم نمونه هایی از اسامی بادرودی را مرور میکنیم

اسامی آقایان

علمَمد: علی محمد

عللضا: علیرضا

مَمد: محمد

اوسین: حسین

غلوم: غلام

مَمود: محمود

مم رضا: محمد رضا

برتعلی: براتعلی

صادُق : صادق

مُسلُم : مسلم

رضا لی: رضا علی

اَسَن : حسن

مندلی: محمد علی

موندعلی: مانده علی

متی: مهدی

رمضون: رمضان

من ظیر: محمد ظهیر

دووت: داوود

رَضا: رضا

مُوسن: محسن

مم جعفر: محمد جعفر

اسامی خانمها

روبَه: ربابه

 زَرا: زهرا

فاطماوو: فاطمه

معصوم: معصومه

راقی: رقیه

جمیل: جمیله

أمید: حمیده

زُرء: زهره

شناز: شهناز

مُنتا: منتهی

برداشت طالبی بادرود

طالبی مشهور به  آقاعلی عباس که شهره در بازارهای سراسر کشور است ،محصولی دیگر از خطه زرافشان بادرود است . اواسط خرداد هرسال کار برداشت طالبی از 1000 هکتار از مزارع وکشتزارهای این شهر آغاز می شود .

ویژگی طالبی بادرود دارای خط سبز پررنگ در دور محصول،حجمی نزدیک به دو برابر انار معمولی ، ودارای عطر وبوی بسیار شدید وشیرین وخوشمزه است

 

 

 

 

 

 

عکس ومطلب: وبلاگ عکسهای زیبای بادرودhttp://badroodahoora.blogfa.com/

آیا در بادرود قحط الرجال است؟؟

تحلیلی بر انتصاب مدیران ادارات در بادرود

 سه سال واندی پیش از سر خوشخدمتی عده ای از همشهریان وبه یمن ایجاد اختلاف بی پایه واساس،بادرود ما پس از سه دوره متوالی نماینده محلی داشتن با برخورداری از بیشترین میزان آراء در بین بیش از 80 شهر وروستا وآبادی حوزه انتخابیه ،از نعمت نماینده بادرودی محروم ماند .

واینک که کارنامه نبود سه ساله نماینده بادرودی را آنهم صرفأ در حیطه مدیریتی وسیستم اداری مرور میکنیم می بینیم از بین مسئولینی که بازنشست ویا جابجا شده اند که همگی افراد محلی بوده اند اینک جای خود را به افراد غیر بادرودی داده اند .برای مثال این مسئولین را میتوان نام برد . رئیس اداره آموزش وپرورش که از بدو تأسیس تا سال 1387 بادرودی بوده است(قبل از آقایان همت شهرضائی وطاووسی اصفهانی ،اقایان فردوسی وجوانی مسئول این اداره بودند). بخشدار بادرود(قبل از آقای نساجی زواره، آقای کرمانی نژاد بخشدار بودند) – رئیس اداره برق بادرود(قبل از آقای محمدی نصیری نائینی آقای ترابیان رئیس این اداره بودند) – رئیس اداره اوقاف وامور خیریه بادرود(قبل از آقای عابدینی ابیانه آقای علافیان سکان دار این اداره بود)-رئیس دانشگاه آزاد بادرود(قبل از آقای محققی آرانی آقایان کیانوش وتوتونچی رئیس تنها مرکز علمی بادرود بودند) که اولین رئیس غیر بادرودی را تجربه میکند-رئیس اداره کار وامور اجتماعی (قبل از آقای عامری اردستانی آقای شکاری رئیس این اداره بود) و نیز این پدیده حتا درؤسای برخی از شعب بانکها ی شهر هم اتفاق افتاده ونیز اینک زمزمه جابجائی امام جمعه محترم منطقه وجایگزینی یکی از روحانیون از شهرستانهای  اطراف بگوش می رسد و...

گرچه ما به توان مسئولین یاد شده فوق واقفیم وخدای ناخواسته قصدزیر سئوال بردن خدمات آنان را نداریم . اما جای سئوال اینجاست که بادرود با این همه توان مدیریتی چرابایستی دستخوش اختلافات بی پایه واساس عده ای از سیاسیون داخلی از دو جناح قرار گیرد که بجای بکار گیری این همه توان ،شاهد حضور برخی مدیران پروازی باشیم که ساکن در شهرهای اطراف باشند تا مسیر محل سکونتشان در شهرهای اطراف تا محل کارشان در بادرود را هرروزه طی طریق نمایند؟

با تأکید بر این موضوع که شاید وظیفه مستقیم نماینده عزل ونصب مدیران شهرستان نیست اما غافل از این موضوع هم نباشیم که می تواند نقش اساسی را در این موضوع به انجام برساند

گاو آدم کش

 

حمله یگ گاو به صاحبش او را از پای در آورد 

بنا به گفته حسین مخلصی مسوول امور پایگاه اورژانس 115  بادرود ساعت 21 روز پنج شنبه گذشته درروستای عباس آباد از توابع بادرود مردی حدودأ 60ساله به نام  حاج علی جوادی  فرزند حسین  موردحمله گاو خویش قرار گرفت و بر اثر  ضربه شدیدی که به سر او وارد آمدجان خود را از دست داد .با اعزام نیروهای  اورژانس 115 به محل حادثه متاسفانه تلاش آنان  جهت درمان نامبرده نتیجه نداد و دردم فوت نمود.

 پیکر این کشاورزدر جمع مردم منطقه تشییع ودرقبرستان عمومی عباس آباد به خا ک سپرده شد

اینجا افغانستان نیست

 

این تصویر بخشی از روستاهای افغانستان نیست .اینجا ایران است وآن هم مرکز جغرافیائی کشور عزیزمان ایران. این دختر زیبا در کنار حوضی از لنجزار وزباله وفاضلاب نشسته دختر ایرانی است نه افغانی . اینجا بادرود است - آستان مقدس آقاعلی عباس -مدیران آستانه پیشکش ،مسئولین بهداشتی شهرستان به کجا خفته اند که چنین مصیبتی را نمی بینند؟؟؟

آقا شرمساریم وبس ......

بعضی وقتا آدم از از اینکه بخواد زادگاهشو معرفی کنه شرمش میاد . من اصلإ به این فرضیه که تعداد خدام آقاعلی عباس دوبرابر پرسنل شهرداری بادرود هستند ووسعت شهر 24 هزار متر مربع ووسعت امامزاده با احتساب کمربندی سبز دور آستان تنها 4000 متر یعنی یک ششم شهر هست کاری ندارم . اما آیا دیدن این تصاویر شما را آزرده نمی سازد؟ آیا بجای ارسال پیامک وچاپ بروشورهای رنگی به مناسبتهای مختلف ودیگر کارهای مثلأ فرهنگی به نظر شما حفر یک چاه فاضلاب در بازار امامزاده برای دفع هرزآبها مهمتر نیست؟ ویا گماردن چندین نفر در هر درب ورودی برای  چادر انداختن به سر خانمها مهمتر است یا اینکه چند نیرو برای جمع آوری انبوه زباله هایی که آدم را به چندش وامیداردمهمتره ؟  و اینجاست که بعضی اوقات از بادرودی بودن خویش  شرمسار می شویم  

 

 

 

 

برداشت خیار گل به سر بادرود وچند خبر کشاورزی

برداشت محصول خیار گل بسر بادرود آغاز شد. 

 

بنا به گزارش آقای مختاریانپور مسئول مرکز جهاد کشاورزی بادرود ، کار برداشت خیار گل بسر و معطر و با کیفیت از 150 هکتار مزارع خیار کشت شده بروش زیر تونل پلاستیکی بخش بادرود با عملکرد کل شش هزار تن شروع شده و روزانه بیش از 80 تن خیار به بازار عرضه میگردد وی در ادامه گفت کشت خیار از اوایل بهمن ماه بصورت شبه گلخانه ای کشت شده و ضمن درآمد اقتصادی اول فصل برای کشاورزان تعداد 2 هزار نفر اشتغال فصلی ایجاد میگردد.

منطقه بادرود  با 1100 هکتار سطح زیرکشت صیفی کاری قطب تولید محصولات صیفی همچون خیار ، طالبی ، گرمک ، هندوانه و خربزه محسوب میگردد.

 

کار مبارزه با پوره سن غلات در بادرود آغاز شد.

بنا به گزارش مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان نطنز ، پس از پایان مبارزه با سن مادر گندم عملیات مبارزه با پوره سن گندم و جو در بخش کویری بادرود در سطح 1700 هکتار از طریق شیمیایی با ماشین آلات پیشرفته در حال انجام می باشد.

وی توضیح داد میزان موفقیت در مبارزه با سن مادر سطح عملیات مبارزه با پوره سن را مشخص می کند هر چه مبارزه با سن مادر گسترده تر ودقیق تر انجام شود مبارزه با پوره سن را کاهش می دهد و به همین نسبت عملکرد تولید و کیفیت محصول را افزایش می دهد ، مبارزه با پوره سن گندم خواص  نانوایی آرد را ارتقاء می بخشد خوبست بدانید محصول گندم از اقلامی است که زکات به آن تعلق میگیرد.

 

وزش باد شدید عملکرد غلات منطقه بادرود  را تحت تاثیر قرار داد.

    بنا به گزارش مسئول مرکز جهاد کشاورزی بادرود ، طی ماه گذشته بر اثر وزش باد و طوفان شدید همراه با گرد و غبار غلیظ در مزارع غلات بخش بادرود موجب اختلال در رشد مطلوب و کاهش 30 تا 40 درصد  در عملکرد تولید محصول گندم و جو شد .

وی در ادامه گفت در مرحله داشت سه هزار هکتار سطح زیرکشت غلات توسط شبکه های مراقبت مبارزه با سن مادر و پوره سن گندم را نظارت میکنند و تعدادی کارشناس ناظر به عاملیت شرکتهای مشاوره مهندسی کشاورزی همراه با زارعین عملیات داشت غلات را نظارت و اجراء میکنند. تولید محصول مرغوب گندم موجب افزایش  کیفیت نانوایی آن میگردد.

 

برداشت کاهو از مزارع بخش بادرود آغاز شد.

  بنا به گزارش مسئول جهاد کشاورزی بادرود  ، کار برداشت کاهوی مرغوب از سطح حدود 20 هکتار از مزارع این بخش آغاز شد و پیش بینی می شود که از هر هکتار میزان 35 تن محصول برداشت شود که در مجموع تولیدی معادل 700 تن خواهیم داشت که زمینه
 اشتغال زایی فصلی را برای  1000 نفر روز فراهم نموده و موجب درآمد اقتصادی کشاورزان شده است.

گفتنی است که در این بخش هر ساله دو نوبت گیاه کاهو کشت می شود نوبت اول در مرداد ماه که برداشت آن در آذر انجام می شود و نوبت دوم که در آبانماه کشت می شود و در فصل بهار اوایل اردیبهشت کار برداشت آغاز می شود لازم به ذکر است که کشت کاهو به دو صورت کشت خزانه ای و کشت در زمین اصلی صورت میگیرد که در این منطقه کشت در زمین اصلی بوده و کشاورزان بعد از سبز شدن محصول عملیات وجین و تنک کردن را انجام می دهند.

واگذاری خانه تاریخی به میراث فرهنگی

 

 

خیر اندیشمند بادرودی خانه تاریخی 200 ساله خویش رابه سازمان میراث فرهنگی واگذار کرد تا بعنوان پایگاه صنایع دستی بادرود مبدل شود .حاج علی اکبر خالقی پور خیر بادرودی منزل تاریخی خود را که بیش از 200 سال پیش (در دوران زندیه) احداث گردیده را با رضایت کامل به سازمان میراث فرهنگی بخشید . این خانه که دارای 1200 متر عرصه و800 متر زیربنا می باشد در محله گلستان بادرود واقع گردیده ودارای حوضخانه –بخش شاه نشین – حیاط مفروش به سنگ وآجر وبیش از 8 اطاق بزرگ تو در تو می باشد . 

  

 

  

 

این بنا قرار است با اعتبارات سازمان میراث فرهنگی بازسازی وبه مرکز آموزش صنایع دستی ویا اقامتگاه سنتی ویا پایگاه پژوهشی باستانشناسی مبدل گردد.

این خیر در سال گذشته نیز با اختصاص 5000 متر مربع زمین در بر بلوار حرم بادرود برای ساخت زائر سرای خیریه اقدام نموده بود .برای این خیر بزرگوار صحت وسلامت وطول عمر پربرکت را آرزومندیم