بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

نخل گردانی ابیانه به تصویر کشیده شد


رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نطنز گفت: کار فیلمبرداری مستند نخل گردانی روستای تاریخی ابیانه نطنز به پایان رسید.

خبرگزاری فارس: پایان فیلمبرداری مستند نخل گردانی در ابیانه
خبرگزاری فارس

علی مشربی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نطنز اظهار کرد: این فیلم مستند توسط انجمن سینمای جوانان اصفهان فیلمبرداری گردید تا برای شرکت در جشنواره‌های مختلف فیلم مستند تدوین و آماده اکران گردد.

وی افزود: کار فیلمبرداری همزمان با روز تاسوعا و عاشورای حسینی و حین اجرای مراسم نخل گردانی توسط اهالی روستای تاریخی ابیانه نطنز در تاسوعا و عاشورا انجام پذیرفت.

این مقام مسئول با تشکر از اهالی فهیم روستای تاریخی به ویژه اعضای محترم شورای اسلامی روستا، دهیاری، بخشدار مرکزی و نیروی انتظامی بخاطر همکاری و هماهنگی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مطمئنا تهیه چنین برنامه‌هایی در شهرستان ضمن معرفی فرهنگ غنی و پربار مردم که از پیشینیان به ارث برده‌اند، ظرفیت بسیار مناسبی در جهت معرفی آداب و رسومات این مناطق است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نطنز در مورد نخل گردانی در روستای تاریخی ابیانه اضافه کرد: در این آیین سنتی که پیشینه‌ای به قدمت خانه‌های سرخگون و درختان قدافراشته این آبادی کهن دارد مردم ابیانه لباس‌های سنتی خود را می‌پوشند و مردان با پوشیدن تنبان‌های گشاد سیاه و زنان با لباس‌های فاخر محلی در مراسم شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: به همین خاطر دو نخل 60 ساله ابیانه چند روز پیش از تاسوعا توسط محلی‌ها بیرون آورده و تزیین می‌شود و در روز تاسوعا و عاشورا در دو محله بالا و پایین سوار بر دوش مردم در شهر حرکت می‌کند و عزاداران را دنبال خود می‌کشاند.

مشربی همچنین در مورد نخل گردانی در سطح شهرستان یادآور شد: این مراسم بسیار باشکوه در سطح تمامی شهرها و اکثر روستاهای شهرستان برگزار می‌شود.

وی افزود: آئین نخل‌برداری که نمادی از تشییع جنازه‌ امام حسین (ع) و 72 تن یاران باوفایش است که در روز عاشورا بر فراز دستان عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت به حرکت در می‌آید و لحظاتی حزن‌انگیز را در یادآوری غم غربت شهدای نینوا و اندوه فراوان شیعیان یادآوری می‌کند.

این مقام مسئول گفت: برای نمونه در شهر تاریخی بادرود مراسم نخل گردانی که هر کدام از پایه‌های این نخل بزرگ متعلق به یکی از خاندان‌های بادرودی اختصاص دارد و این پایه‌ها نسل به نسل به دیگر افراد خاندان واگذار می‌شود توسط عزادار با پاهای برهنه از محل حسینیه پای نخل تا گلزار شهدا به طول 5کیلومتر این نخل را به دوش می‌کشند و حدود 20هزار نفر به دنبال این نخل سینه زنی و زنجیرزنی نموده و عزاداری می‌کنند.

نظرات 2 + ارسال نظر
دیماه شنبه 25 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 09:56 ق.ظ

بایدم به تصویر بکشن باید به کل دنیا نشون بدن /من فکر کردم ما بی فرهنگیم ولی اونا رو دیدم گفتم خدارو شکر آخه چرا باید اون آدمی که نذری داده باید بره رو تابوت امام حسین بشینه .چرا......

خدارحم کرد ماهمچین رسمی نداشتیم وگرنه نزدیک به صد نفر باید میرفت رونخل

درود، شاید ریشه در یک فرضیه تاریخی دارد،کما اینکه در بادرود تا دهه 60 هم یکی از خاندان ذاکری برروی نخل می نشست تا نذورات مردم را جمع آوری کند وهم رهبری نماید تا در کوچه های تنگ شهر به دیوار برخورد نکند.
زیاد خرده نگیر دیماه

ابیانه ای شنبه 25 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 11:30 ب.ظ

تو رو بخدا فرهنگ ما ابیانه ای ها رو با خودتون مقایسه نکنید چه میدونی فلسفه اونی که بالای نخل میشینه چیه تاریخچه و نوبت بندی نخل نشینی و........

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد