بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

انار بادرود ثبت جهانی می شود

معاون دفتر میوه وزارت جهاد کشاورزی گفت : 10 رقم انار تجاری و بازار پسند ثبت جهانی می شود که اناربادرود یکی از این ارقام است.

سیدرحمت الله پریچهر روز پنجشنبه 14آبان در جشنواره انار بجستان افزود :با حذف ارقام غیر تجاری ارقام بازار پسند بر چسب جهانی دریافت می کنند.
به گزارش خبرگزاری ایرنا وی گفت: علاوه بر انار بجستان ، انار شیشه، کپ فردوس ،ملس ساوه ، قجاق قم ، نادر ی بادرود ، رباب نی ریز ، ملس یزد و خزر بردسکن از دیگر ارقامی است که بر چسب تجاری می گیرند.
او در ارتباط با سطح زیر کشت انار در کشور گفت :هم اکنون 67هزار هکتار باغ انار در کشور وجود دارد که تا پایان برنامه پنجم قرار است 15هزار هکتاردیگر به این مقدار اضافه شود .
پریچهر با اظهار این که میزان برداشت انار در کشور مناسب نیست ، افزود: در حال حاضر کشاورز نمونه کشوری در هر هکتار یکصد تن و کشاورز عادی به طور میانگین 20 تن محصول برداشت می کند که این اختلاف برداشت باید کمتر شود .
وی تهیه سند راهبردی محصول انار را یکی از ابتکارات و اقدامات مهم وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت :این سند به همه موارد مربوط به کشت انار از تولید تا براشت می پردازد .
او افزود:مکانیزاسیون ،توسعه ، اصلاح و احیا ، حذف ارقام غیر تجاری ،بیمه ،افزایش سلامت محصول ارگانیک و آموزش و ترویج در سند راهبری محصول انار دیده شده است .
پریچهر با اشاره به بیمه محصولات کشاورزی از جمله انار گفت:تا کنون فقط محصولات کشاورزی شامل بیمه می شد و خسارات وارده به اصل درخت و تاسیسات کشاورزی جبران نمی شد ولی اکنون مجلس مصوب کرده است که این نوع خسارات نیز جبران شود .
وی در ارتباط با تولید ارگانیک انار نیز گفت :امروز در جهان میوه هایی که با دارو و کود شیمیایی تولید می شود از قیمت و مشتری کمتری بر خوردارست و سعی مدیریت کشاورزی کشور بر این است که محصولات باغی از جمله انار به صورت ارگانیک یعنی بدون دخالت مواد شیمیایی تولید شود.
این مسوول سرمازدگی در سال 86 را از عوامل مهم کاهش تولید محصول انار در دو سال اخیر دانست و افزود:سرمای سال 86 که در 40 سال اخیر بی سابقه بود با عث شد که 50 درصد از سطح کشت درختان باغات این محصول کف بر شود و این اقدام بر کاهش محصول در سال گذشته به شدت تاثیر گذار بود به نحوی که در سال 87 محصول این میوه کمیت چندانی نداشت .
وی پیش بینی کرد که امسال 500 هزار تن انار در کشور برداشت شود.
پریچهر تولید همین مقدار انار در سال جاری را نیز دور از انتظار و عالی ارزیابی کرد و گفت :بعد از سرما سال 86مناطق آسیب دیده شناسایی و دستور العمل کف بری و نوسازی باغهای انار تهیه شد و همین برنامه ریزی و مدیریت سبب شد تا امسال تولید محصول انار افزایش یابد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد