بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

عزا وعروسی در بادرود


هزینه گریه کردن در بادرود دهها برابر هزینه خندیدن است

http://badroodi.persiangig.com/15%20132.jpg

چندی است که خواستم تحلیلی در باره رسومات عزاداری وعروسی وقیاس این دو مراسم که خواه ناخواه دامنگیر همه ی خانوارها می شود  داشته باشم. با مرگ عزیزی در شهر ،بساط برگزاری مراسمی باصطلاح در خور طایفه وخانواده وفرد متوفی توسط عده ای از بستگان آغاز می شود . دعوت از سخنرانان ومداحان آنچنانی تا چاپ اطلاعیه وجور کردن بساط نهار وشام تا شب هفت و... تا چیدمان وسائل پذیرائی از شرکت کنندگان وهزینه های کفن ودفن و....

 سرجمع حسابها را که بررسی کنیم می بینیم در کم خرجترین مراسم ترحیم حداقل نزدیک به ده میلیون تومان هزینه می شود . حال ببینید مراسم عروسی وشادی ما چگونه می گذرد؟

در اقدامی نه چندان پسندیده اجرای موسیقی زنده که امروزه در کوچکترین روستاهای ایران هم آزاد است ممنوع اعلام گردید و بجای آن، این موسیقی در محیط خارج از عروسی با تأخیر دو ساعته ضبط وبصورت غیر زنده پخش میگردد.از میهمانان بعضأ حتا با آب سرد هم پذیرائی نمی شود ،که اگر قدری منصف باشیم خواهیم دید که چقدر آدم باید خجالت میهمانانش را بکشد. نبود جایگاه وتالار مناسب در شهر معمولأ مراسم در خانه ها وبصورت مختصر انجام می شود .میهمانان بایستی ساعتها روی پا ایستاده تا از دور شاهد اوج  بی نظمی در مراسم عروسی بادرودیها باشند . در نهایت هزینه عروسی بادرودیها خلاصه می شود به یک جعبه شیرینی وشاید جرعه ای آب سرد و والسلام.

سئوال: چرا این همه هزینه گریه کردن وگریاندن خود می کنیم ذره ای به فکر شاد بودن خود نیستیم؟

آیا نمی شود مثل قدیم عروسیها را طی چند شب برگزار کرد تا اندکی چهره عبوس شهروندان به شادی گرایش پیدا کند؟

بازگشت به سنتهای اصیل وبومی منطقه نظیر استفاده از رقص چوپی، حنابندون،جهاز برون، حمام رفتن داماد،سیوومه، پیاده طی کردن مسیر خانه داماد تا عروس با هلهله وشادی، اجرای موسیقی وشعرهای محلی وبازیهای جمعی در عروسی می تواند بخشی از سهم مردم مغموم ما در مراسم عروسیها باشد.

بیائید بخشی از هزینه های ترحیم را به شاد بودن خود اختصاص دهیم .

نظرات 7 + ارسال نظر
دیماه سه‌شنبه 28 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 04:32 ب.ظ

سلام
دلت خوشه یه شب عروسی بخوای بگیری باید 50 تا تعهد و100تا ضامن و200تا پارتی ببینی تا اجازه بهت بدن دوساعت شادی کنی چه برسه چند شب........................

محمد سه‌شنبه 28 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 10:10 ب.ظ

مشکل اینست که بعضی همشهریهافرهنگ لازم را ندارند.راه بندان کردن آن هم در خیابان اصلی شهرپیاده شدن عروس در ملاءعام ورقصیدن.که به فتوای فقها حرام شرعی است در هرشرایطی مگر زن برای شوهرش.وقاهت را به جایی رساندند که روز شهادت رئیس مذهب شیعه امام صادق رعایت حرمت را نکردند.تفاوتی هم بین حرمت نوار وزنده اجرا کردن نیست,اگر موسیقی مطرب ومبتذل باشد.بجای مطربها میشود مداحانی را آورد که تخصص در گرداندن جلسه جشن داشته باشند.درهرصورت بلند بودن سیستم صوتی مزاحمت برای همسایگان نیز یکی دیگراز گناهانی است که اتفاق می افتد.انتقادت برای عزاداریهاهم وارداست.
نهایتا نه عزاداریمان طبق دستورات اسلامیست ونه
عروسیمان.واسلام به ذات خود ندارد عیبی ,هر عیب که هست از مسلمانی ماست .

دیدار جمعه 31 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 09:58 ق.ظ

این چرندیات چچیه مردم ازاری گناه است چه عزاداری باشه چه عروسی پس غیرت چچی میشه

دلسوز دوشنبه 3 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:42 ق.ظ

ازاینکه دوست دارید مردم خوش وراحت باشند شکی نیست اما یقیین دارم که شمااسلام را درست نمیشناسید زیرا اسلام دین کاملی است وبرای تمام جزئیات زندگی مان برنامه ودستور داردشادی هم در اسلام تعریف دارد مشکل شما این است که براساس سلایق ونظر شخصیتان نظر میدهید اما به عنوان یک مسلمان باید با شناخت اسلام ناب محمدی وتطبیق امورات با آن اسلام عزیز،درست یا غلط بودن امری را تشخیص داد مراسم عزاداری مارا همان مردمی برگزار میکنند که عروسی ها وجشن های به اصطلاح مذهبی (جشنهای شعبانیه ) را برگزار میکنند هردو ایراد دارد اماچرا اصرار دارید مراسم عروسی باید آنچنان که شیطان دوست دارد برگزار شود چرا حرام خدا را میخواهید حلال جلوه دهید بخدا قسم در ان دنیا باید جواب گوی اعمالتان باشید امام علی علیه السلام درنهج البلاغه میفرمایند چیزی را که نمیدانی نگو

با درود : سلام بر دوست اسلام شناخت. فرق من وامثال بنده وجنابعالی وهمفکران سست اندیشتان این است که اسلامی که شما می شناسید در قالب یک دین کاملأ گریان وماتمزاده واسلامی که بنده سراغ دارم با تعالیم قرآنی دینی کامل جامع وهمه جانبه نگر که با تأسف شما وهمفکرانتان فقط بخش غم وماتمش را می بینید . بنده هم با رسوماتی که خلاف موازین شرع می باشد کاملأ مخالفم گرچه خطر امثال شما را در ضربه زدن به اسلام کمتر از برگزارکنندگان این گونه مراسم نمی بینم .اندکی بیاندیشید واز اسلام عزیز آنگونه که دل سیاهتان می خواهد تصویر نسازید وبه رخ جوانان بی گناه این دیار نکشید.
در ضمن فکر نمی کنم جنابعالی در آن حد واندازه باشید که برای آن دنیا جواب دادنهای دیگران نظر بدهید وروی نظرتان قسم جلاله بخورید .
تو خود بهتر است به فکر خویش باشید که ...
درپایان سفارش برادر کوچکتان این است که به جمله امام علی(ع) خود عمل کنید تا دیگران را سفارش به عمل نمائید.
بهروز باشید ونیک اندیش

رفیق سه‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 08:59 ب.ظ

سلام لازمه بدونید که این رسومات ماله زمان قدیمه و اون زمان یه جو غیرت پیدا میشد وماشینی هم نبود که تو خیابون بوق بوق کنه وزن نامحرم هم توخیابون با آنچنان وضع آرایشی خودش رو نشون بده اگه شما موافق برپایی اینچنین کارهایی هستید زمانی که یکی از کاروانها در خیابون در حال حرکت است بیایید تو خیابون و ببینید مردم چی میگن(ونن جنو بشوین:نن دتو رشیدتر هه)بالاخره ما شیعه هستیم و امام علی میفرمایند هرچیز برای خود نمیپسندید برای دیگران هم نپسندید در آخر این که مامخالف شادی در این مراسمات نیستیم بلکه طبق اسلام آزادی تا زمانی که مزاحمتی برای دیگران نداشته باشد

دوست چهارشنبه 5 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 09:54 ق.ظ

جون خودت ول کن
هم عزاداری هاشون بیخودی هم شادی هاشون
نه اینکه تو عزاداری مثل سگ میخوان بجون هم بیفتن و گریه کنن نه اینکه تو شادی میخوان مثل سگ به جون هم بیفتن و جنگ کنن.
این چه عزاداری و چه شادی تو این شهر اجرا میشه.
ایشالا زلزله بیه تخم آوادی گر کره ببره.

شهید دوشنبه 10 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 04:36 ب.ظ

سلام.
1-فرهنگ(عروسی مورد بحث) قدیم و امروز رو قاطی نکنید.
2-فرهنگ عروسی قدیم برای امروز تقریبا غیر ممکنه.
3-شادی داریم تا شادی(ما شادی کاذب و حرام اسلامی و قرانی نمی خواهیم).!!!
4-باید این ناراحتی های مردم به قول شما ریشه یابی بشه.
5-به جای اینکه رواج عروسی بدیم،بیاییم باهم این نوع مراسم عزاداری ها رو اصلاح کنیم همچنین کارناول ماشین عروس در خیابان شهر مذهبی رو آقا...!!!
6-بی زحمت مغالطه کاری نکنید.
خدا همه ما رو عاقبت به خیر کنه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد