بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

سفر به زادگاه نیما یوشیج

منبع: بادصبا

مسیر رویان به سمت بلده

یوش ، روستایی است از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران ایران. این روستا به دلیل آن که زادگاه نیما یوشیج پدر شعر نو فارسی است، شهرت یافته‌است.

مابرای رفتن به یوش از مسیر محمودآباد به سمت نور آمدیم تنها نشان از وجود اینکه نیما یوشیج اهل این دیار است تابلو بنری بود که اکتفا کرده بودن به چند بیت شعر این شاعر گرانقدر وبا تأسف از عملکرد شهرداری نور ویا اداره ارشاد ومیراث آن منطقه هیچ آدرسی از مقبره نیما در تابلویی نصب نشده بود.جالبتر اینکه از هر شمالی می پرسیدیم نشانی از یوش ونیما و.... نداشت . بالاجبار به اطلاعات 118 متوسل شدیم وپاسخگوی گرامی، کد شهر بلده را به ما داد تا اطلاعات لازم را از 118 بلده بگیریم.

روستائی در مسیر یوش

در هر حال با کمک مخابراتچی بلده نشانی یوش را یافتیم. برای رفتن به یوش به شهر رویان رفته واز آنجا راه دره وآبشار آب پری را در پیش گرفتیم .

آبشار آب پری

از رویان تا آب پری 12 کیلومتر جاده جنگلی زیبا بود. بعد از توقفی کوتاه در آب پری راه را ادامه دادیم در دوراهی تابلو بلده ویوش نصب شده بود راه جنگلی را در پیش گرفتیم . جاده بسیار خلوت وپیچ در پیچ بود واگر اقرار کنم زیباترین جاده شمالی بود بی راهه نگفته ام.جلوه های زیبای این جاده را آنگونه یافتم که در مسیر هم آفتاب دیدیم هم ابر هم مه وهم بارش برف پائیزی.

در مسیر از روستاهای سوردار-وازک-دینکوه-کالج-چارسین-کپ و لس عبور کردیم

از رویان تا بلده حدود 78 کیلومتر است وجاده به شاید بلندترین ارتفاعات البرز میرسد وسپس سرازیر می شود. بعد از حدود 90 کیلومتر طی طریق از رویان تا یوش، در یکی از زیباترین جاده های ایران به یوش می رسیم.

آرامگاه نیما در خانه پدری اش

این روستا از ییلاقات بسیار خوش آب و هوا بوده که دارای چهارده چشمه می‌باشد. روستای یوش دارای باغ‌های زیبای گردو، فندق، گیلاس و زردآلو می‌باشد.

اوزرود یکی از دو سرشاخه اصلی رود هراز از پایین دست و جنوب این روستا می گذرد که دشتی سرسبز، پر از درخت و باریک را ایجاد کرده است. از شواهد و قرائن موجود قدمت این روستا تا دوره ساسانیان براورده می‌شود که آتشکده رو ویرانی کیا داود منسوب به آن دوران است. ناصرالدین شاه قاجار نیز برای تفریح و شکار در این روستا اقامت داشته است و از این روستا به عنوان مکانی مفرح و خرم نام برده است. اقتصاد این روستا از دامداری، باغداری و پرورش زنبور عسل می گذرد و محصولات عمده آن شیر، سرشیر، پنیر، کره، ماست، قره قوروت، گردو، زردآلو، گیلاس، فندق، سیب، آلو، لواشک و عسل می‌باشد.

علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج در نیمه شب ۱۳ دی )۱۳۳۸ یا بامداد ۱۴ دی) درگذشت و در امامزاده عبدالله تهران به خاک سپرده شد. در سال ۱۳۷۲ خورشیدی بنا به وصیت وی پیکر او را به خانه پدریش در یوش منتقل کردند. در حال حاضر مزار او در کنار مزار خواهرش، بهجت الزمان اسفندیاری (درگذشته به تاریخ ۸ خرداد ۱۳۸۶) و مزار سیروس طاهباز در میان حیاط جای گرفته است.

خانه پدری نیما یوشیج واقع در یوش، بنایی است که قدمت آن به دوره قاجار میرسد. این بنا به  شماره ۱۸۰۲ از سوی سازمان میراثفرهنگی به عنوان اثر ملی ثبت شده است و حفاظت میشود. بازدید از خانه نیما برای عموم آزاد است.

برای احترام به مشاهیر کشورمان ونیز سیر در طبیعت زیبای مازندران بار سفر بسته وراهی یوش شوید تا هم ادب وهنر وهم بهشت زمین را در این سرزمین از نزدیک نظاره کنید