بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

سفر به سلطانیه زنجان


گنبد سلطانیه شکوه معماری ایران

http://badroodi.persiangig.com/DSC00795.JPG


http://badroodi.persiangig.com/DSC01905.JPG


در حین بازگشت از زنجان به بادرود از مسیر جاده قدیم زنجان –قزوین تردد کردیم تا به دیدن یکی دیگر از جلوه های هنر معماری ایران سرافراز برویم .توصیف گنبد سلطانیه زنجان را از کودکی در کتب درسی راهنمائی شنیده بودم وهمیشه آرزو داشتم روزی این بنای عظیم رااز نزدیک ببینم .تا بالاخره دیدن از بزرگترین گنبد آجری جهان در تابستان 1386 نصیبم شدوبعد از این هم دو بار دیگر از این بنا بازدید نمودم .بنای گنبد سلطانیه به ثبت آثار جهانی پیوسته که این افتخاری است بزرگ برای همه ایرانیان

دیدن از این بنای بسیار زیبا را به همه کاربران محترم توصیه میکنم .باهم بیشتر با این اثر زیبا آشنا می شویم.


http://badroodi.persiangig.com/DSC01890.JPG

گنبد سلطانیه پس از «سانتاماریا» کلیسای جامع مریم مقدس در فلورانس ایتالیا و مسجد «ایاصوفیا»   استانبول سومین بنای عظیم تاریخی در جهان است که  در محدوده  35 کیلومتری شرق زنجان واقع شده است . گفته می‌شود در ساخت گنبد بزرگ شهر فلورانس از این گنبد الگوبرداری شده است. خود گنبد از کاشی‌های فیروزه‌‌ای رنگ پوشیده و سقف داخل اطاقهای بالا با گچ‌بری‌های و آجرهای رنگارنگ تزیین یافته است. در حاشیه طاقها آیات قرآنی واسماالله با خط جلی نوشته شده‌است.حکاکی‌هایی در آجرهای دیوارها و سقف‌های رنگین بنا نیز دیده می‌شود.

 

http://badroodi.persiangig.com/DSC01899.JPG

شروع ساخت آن بدستور ارغون خان از ایلخانان مغول بوده ولیکن عمر بانی پیش از انکه بنا انجام یابد به آخر رسید و وقتیکه قازان بن ارغون بر اریکه ایلخانی تکیه زد ابتدا مصمم شد بنای نیمه تمام را باتمام رساند اما به عللی منصرف شد وچون سلطان محمد خدابنده(الجایتو) ایلخان مقتدر مغول به تخت سلطنت نشست و مذهب شیعه اختیار کرد، خواست که به آرزوی پدر خود جامهٔ عمل بپوشاند. دستور داد که شهریکه دور باروی آن ۳۰۰۰ گام باشد بنا کند و در آن میان قلعه‌ای که ۲۰۰۰ گام دورش بوده از سنگ تراشیده بنا نمایند.


http://badroodi.persiangig.com/DSC04371.JPG

چراغهای روشن این بنا شب هنگام در مسیر جاده «زنجان ـ تهران» خودش و زیبایی‌اش را به رخ هر مسافری می‌کشد.این بنای تاریخی دارای 5/48 متر ارتفاع و دارای هشت ایوان مرتفع و نزدیک به 50 اتاق و حجره می‌باشد. این بنای عظیم تاریخی اولین بنای آجری جهان و باشکوه‌ترین بنای اسلامی است که در دوران سلطان‌محمد خدابنده در مدت 9 سال ساخته شده است.

در سال 710 هجری قمری کار ساختمانی شهر سلطانیه پایان یافت. این شهر پس از تبریز، بزرگترین شهر امپراطوری ایلخانی است.

ثبت این گنبد از سوی سازمان یونسکو به عنوان شاهکار معماری اسلامی و ایرانی، به مثابه نگینی درخشان بر این گنبد خشتی است. به همین سبب سالهاست پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. همین جذابیتهاست که انسانهایی با فرهنگ و تمدن دیگری را بدین جا می‌کشاند. ناگفته نماند سلطان مدت ۱۰ سال یعنی از سال ۷۰۳ تا ۷۱۳ به ایجاد این شهر تاریخی پرداخت و سلطانیه نامید و پایتخت ایلخانان بعدی ساخت.این بنا در هجوم تیمور لنگ خسارات فراوان خورد و از باقی مانده آن فقط گنبد سلطانیه باقی ماند.

معبد باستانی داش کسن


http://badroodi.persiangig.com/DSC01919.JPG


http://badroodi.persiangig.com/DSC01920.JPG


http://badroodi.persiangig.com/DSC01924.JPG


http://badroodi.persiangig.com/DSC01929.JPG

یا آنچنان که جهانگردان آن رامی شناسند،معبد اژدها .در حاشیه روستای "ویر" در حدود 15 کیلومتری شهر تاریخی سلطانیه واقع شده که به نقش دو اژدهای برجسته و چند محراب اسلامی در دو سمت خود و به قرینه یکدیگر مزین است. یکی از دلایل معروف بودن این معبد به دلیل وجود نقش های اژدهای آن است که نمونه های مشابه آن را در جای دیگری از ایران مشاهده نکرده ایم. طبق نظر برخی باستان شناسان، قدمت این معبد به قبل از اسلام باز می گردد که در زمان ایلخانان نقوشی از جمله اژدها بر آن افزوده شده است.

http://badroodi.persiangig.com/DSC01933.JPG

راه رسیدن به معبد چندان مناسب نبوده و از روستای ویر به بعد کاملا خاکی و بدون تابلوی راهنما است. از حاشیه روستا تا معبد حدود 5 کیلومتر راه را باید طی نمود.

بقعه ملا حسن کاشی


http://badroodi.persiangig.com/DSC01907.JPG

این بنای آرامگاهی در جنوب شرق محوطه تاریخی گنبد سلطانیه قرار دارد، که در زمان شاه طهماسب صفوی برای مولانا حسن کاشی معروف به شیرازی از علمای حکمت الهی ساخته شده است مقبره مولانا حسن کاشی مطابق با الگوی مقبره سازی عصر صفوی ساخته شده یعنی ساخت بنا یا پلان هشت ضلعی که در نمای داخلی تبدیل به فضای چلیپایی می گردد.
از جمله ویژگیهای بارز این بنا، کاربرد خط معقلی با بنایی که به شیوه آجر و کاشی به رنگ فیروزه ای بر گلوی گنبد و نمای خارجی بدنه اجراء شده، قرینه سازی در ساختار، و تزئینات مقرنسی از نوع معلق به رنگ سفید و  قهوه ای  در سطوح داخلی گنبد می باشد. این بقعه از نمای بیرونی دارای پلان هشت ضلعی و دورنمای داخلی با ترکیب و تلفیق ایوانهای جانبی به مربع تبدیل شده است. اضلاع هشتگانه به قرینه مقابل به هم هر یک 5/8 متر و 70/7 متر طول دارند

http://badroodi.persiangig.com/DSC01910.JPG

نظرات 2 + ارسال نظر

سلام استاد اگه میشه مارو لینک کنید

محمد ع شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 10:59 ق.ظ

با سپاس فراوان از شما. مکان معبد اژدها برایم ناشناخته بود. ممنون که راهنمایی فرمودید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد