به علت بارش برف شدید در بادرود کلیه ی آموزشگاههای ابتدائی بخش بادرود در نوبت صبح روز یکشنبه ۱۳بهمن ماه تعطیل می باشند
منطقه ترگل بادرود (خروجی اتوبان کاشان –اصفهان به بادرود وابیانه ) از زمانی که پیمانکار اقدام به نصب چراغ روشنائی نموده است تاکنون کمتر مواقعی شاهد بوده ایم که تمام این چراغها روشن بمانند.
دیشب که از ترگل گذشتم دیدم که از مجموعه لامپهای 4 طرف ورودی وخروجی تنها 6 لامپ از نزدیک به 40 عدد لامپ این مجموعه روشن بودند.
متولی این مجموعه ظاهرإ اداره راه وشهرسازی است که با همکاری اداره برق بایستی برای راهنمای انبوه گردشگران ومسافران برای ورود به بادرود ویا ابیانه باید به این مسیر توجه کنند.
با تأسف پیگیریهای حداقل بنده با این دو اداره تاکنون منتج به نتیجه نشده است.
آیا فقط به این قسمت اتوبان میرسند بودجه تمام می شود؟
آیا سارقین کابل فقط کابل این قسمت از ایران را به سرقت می برند؟
مگر چقدر اعتبار لازم است تا این همه بودجه ای که صرف روشنائی این قسمت شده ٰبهسازی وترمیم گردد؟
آقایان مسئول لطفأ ترگل را دریابید . فقط بخاطر مسافرانی که شبانگاهان در این بیابان تاریک پیاده می شوند
دیدگاه کاربران گرامی....
شنبه 12 بهمنماه سال 1392 ساعت 07:35 ب.ظ
زیارتگاه پارس بانو (پیر بانو) یکی از زیارتگاههای زرتشتیان است که در نزدیکی شمس آباد اردکان در محلی به نام زرجوع و در کوههای آن واقع است. راه دسترسی به این زیارتگاه مسیر نائین به یزد بعد از شهر عقدا وروستای شمس آباد درست در کنار جاده با تابلو زیارتگاه پارس بانو می توان به دیدار این مکان مقدس زرتشتیان رفت. حدود 40 دقیقه باید راه فرعی را طی کنیم تا به روستای زیبای زرجوع در دامنه کوه برسیم. گنبد سفید با کاشیکاری یکدست منقوش به علامت فروهر بر بدنه آن از دور نمایان است .
محل مخفی شدن پارس بانو
پارس بانو دختر یزدگرد سوم آخرین شاه ساسانی است که عقیده بر این است که بانویی پاکدامن ومقدس بوده است.فریدون نامی که به آئین زرتشی بود کلیدار ومتولی این زیارتگاه بود که درب را گشود وما به درون زیارتگاه رفتیم .تکه سنگی که علامت محل مخفی شدن این بانوی بزرگ ایرانی است وعکسهائی از درگذشتگان زرتشتی بر بدنه گنبد چیده شده بود وبرروی محل اختفاء پارس بانو چراغی با روغن مایع آتشی ملایم را برافروخته بود.به عقیده زرتشتیان زنی به نام خاتون بانو در هنگام فرار از دست اعراب به کوهی پناهنده میشود.خاتون بانو در خواب فرد نابینایی می آید و پس از شفای چشم فرد به وی میفرماید که پیر بانو را بنا نهد.زرتشتیان هرساله از از روز مهر تا روز ورهرام از ماه تیر به زیارت پارس بانو میروند و اهورامزدا را نیایش میکنند.
دخمه: محل موقت اجساد
ورودی پارس بانو
تصویر فوق طرح جامع آستان مقدس حضرت آقاعلی عباس در بادرود است.در پیش طرح اولیه قرار بود این طرح کاملأ مستطیل شکل باشد اما در قسمت بالای طرح که ما با خط قرمز مشخص نموده ایم به گونه ای طرح را از حالت اولیه خارج نمودند
اما علت ماجرا:
دکتر محققی خیر اندیشمند بادرود آمادگی خویش را برای احداث هتل سنتی در قالب 30 سوئیت مجهز با تلفیقی از معماری کویری اعلام داشته بود .پس از ماهها مکان یابی بالاخره بنا به تشخیص اداره جهاد کشاورزی ومنابع طبیعی شهرستان مکانی در نزدیکی پارک جنگلبانی به علت عدم وجود درختان تاغ ونزدیکی به جاده ومنابع آب وبرق وگاز جانمائی شد. موافقت اصولی میراث فرهنگی هم صادر شد.در کمیسیون فرمانداری طرح تأئید گردید. نقشه وطرح توجیهی هم آماده گردید.همه ظواهر از آغاز پروژه ای رامی داد که بتواند آبروی منطقه را بخرد وبعد از 42 سال طلسم ساخت اماکن اقامتی در منطقه شکسته شود.
دکتر محققی اعتقادی به درآمد زائی مجموعه نداشت وتأکید فرمودند که درآمد حاصله صرف گسترش این مجتمع گردشگری بشود.این مجموعه قرار بود ظرف 6 ماه در سال 1390 ساخته شود
با تأسف به علت عدم همراهی رئیس وقت اوقاف که شاید تعمدأ مانع از پیشرفت این آستانه بود وبا تأسف بیشتر همراهی عده ای از همشهریان که شاید آگاه به مسائل نبودند باتوجیه عدم ورود بخش خصوصی به آستان مقدس مانع از اجرای این پروژه عظیم شدند وحتا پارا فراتر گذاشتند وزمین پیشنهادی را در حریم آستانه قرار دادند ونقشه طرح جامع را بی جهت کج کردند تا مبادا سنگی از روی دلسوزی جهت عمران این آستانه روی سنگ گذاشته شود.
درهرصورت امیدواریم مدیریت جدید این آستان مقدس راهی را برای ورود بخش خصوصی بویژه در راه ایجاد اماکن اقامتی فراهم سازد
دیدگاه کاربران گرامی.....
ضرورت حفظ گویش های محلی
به قلم: حسین نقدی بادی
زبان
های رسمی و زنده ی دنیا متشکل از گویش های محلی و بومی اند. بخش عمده ی از ذخیره
واژگانی هر زبان را واژه ها و گویش های بومی ومحلی تشکیل می دهند. زبان شناسان،
نقش زبان فلکلور و زبان توده را در قلمرو زبان های رسمی، از پشتوانه های
اساسی تلقی می کنند.
اعتبار و ارزش زبان بستگی به میزان تنوع گویش های محلی و
گفتاری آن دارد.
یک زبان ممکن
است نظر به ساحت قلمرو آن دارای چند گویش محلی باشد. حتی نمونه های وجود دارد
که گویش های یک منطقه نسبت به منطقه دیگر به اندازه ای متفاوت جلوه می کند
که فهم آن مشکل می شود؛ اما با کمی دقت و برگشت به واژه های اصیل و کهن آن
زبان، کلید فهم درک گویش های محلی بدست می آید.
این مساله در زبان دری، نیز قابل درک است. درقلمرو زبان دری، لهجه
ها و گویش های مختلفی را می بینیم، به طورنمونه در منطقه مرکزی ایران، بسیاری از
واژگان اصیل
این زبان دست نخورده باقی مانده، که فهمیدن بسیاری از این گویش ها برای دری
زبان ها که زبان و گویش شان به مرور زمان دچار تحول شده، کمی بیگانه به
نظر می رسد. درحالی
که اگر این واژ گان در کاربرد زبان رسمی استفاده می شد امروز این غرابت وجود نمی داشت و از سویی
به لحاظ تنوع واژگانی،
بیشتر به زبان دری کمک می کرد.
.
مساله دیگر این است که اداری شدن و رسمی شدن زبان دری بدون در
نظرداشت بسترهای
اولیه و ذخایر بزرگ مفاهیم و سوژهای که در لابه لای گویشها و واژه گان محلی و بومی وجود
دارد، به تدریج این مفاهیم و بن مایه های که زبان از آن تغذیه می کند، به
فراموشی سپرده شده و نابود گشته است.
باید پذیرفت که زبان های رسمی، هویت شان را اززبان توده (که
کاربران اصلی زبان هستند) دریافت می کنند، بنا براین هرگاه با زبان به عنوان مجموعه ایی
از واژگان رسمی
برخورد شود، زبان از محتوا تهی می گردد و به کالبد بدون روح می ماند.
خوشبختانه، به دلیل تکلم اکثر مردم بادرود با این گویش، یک
برداشت سطحی در مورد کاربرد گویش های محلی بادرود وجود ندارد وبه هر اداره و
سازمانی وارد می شوید مردم با زبان محلی سخن می گویند که جای شکرگزاری است ولی باید ،حفظ گویش های محلی در نهاد های
رسمی و غیر رسمی کشور، جدی گرفته شود تا گویشهای محلی و واژه گان بومی نابود نشوند.
در این راستا پیشنهاد می شود: با عنایت به مصوبه فرهنگستان زبان فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی بادرود بعنوان تنها واحد ارزشمند دانشگاهی ، یک واحد درسی گویش بادرودی بعنوان درس اختیاری برای دانشجویان منظور فرمایند تا هم دانشجویان غیر بومی با مردمی که قریب به اتفاق ، محلی سخن می گویند آشنا شوند و هم در مراودات و ارتباطات با همنوعان بادرودی ، آسانتر باشند.
دیدگاه کاربران گرامی.....
فروش ویژه نهال انار نادری بادرود
فروش ویژه نهال انار نادری بادرود
آیا می دانید انار نادری بادرود یکی از پنج رقم انار معروف کشور است؟
آیا می دانید انار نادری بادرود در لیست محصولات شاخص دنیا به ثبت جهانی رسیده است؟؟
نهال انار نادری را ارزانتر از همه جا تهیه کنید.
تلفن تماس : 09133617002- 09133621347
کاروانسرا ترکیبی است از کاروان (کاربان) به معنی گروهی مسافر که گـروهـی سفر مـی کنند. و سرای، به معنـی خـانـه و مکان. هـردو واژه برگرفته از زبان پهلوی است
ساده تر از همه چنین میتوان گفت که کاروانسرا ساختمانی است که کاروان را در خود جای میدهد و بزرگترین نوع ساختمانهای اسلامی است
کاروانسراها بیشتر در زمان شاه عباس اول در دوران صفویه شکل گرفته اند.گویند در زمان وی 999 کارونسرا در مسیر جاده ابریشم وشهرهای ارتباطی ساخته شده است.
معمولإ فواصل زمانی از بامداد تا شامگاه را که یک کاروان شتر واسب بتواند طی کند یک کارونسرا احداث میکردند.
در شهرستان ما کاروانسرای کوهاب در نطنز، کولمسرا در کویر بادرود، کارونسرای خالدآباد وکارونسرای سردهن در گردنه نیه از معروفترین کاروانسراهای صفویه می باشند که آثار آن برجای مانده اند.
اگر کاروانی می خواست از کارونسرای مادرشاه در مورچه خورت حرکت کند حداقل پس از طی 70 کیلومتر به کارونسرای سردهن در نیه می رسیده. کاروانسرای سردهن که تا پیش از گشایش اتوبان کاشان –اصفهان ناشناخته بوده پس از افتتاح این اتوبان اکنون با دیوارهای بلند وستبر خویش در گردنه نیه در حوالی شهر طرقرود خود نمائی می کند.
با تإسف بخش عظیمی از کاروانسرا تخریب گریده است .اما مهمترین فرضیه این است که جاده ای که اکنون بخشی از اتوبان کاشان به اصفهان می باشد ،400 سال پیش هم جاده مواصلاتی بوده است.
بازدید از این کاروانسرا را به همه علاقمندان به تاریخ این سرزمین توصیه وکار ثبت ومرمت این اثر گرانبار را به میراث فرهنگی شهرستان یادآور می شوم
استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: موقع عیادت کافی است از بیمار دلجویی کرده و به او امید دهیم که با توکل و صبر و رعایت دستورات پزشک بیماریاش بهبودی پیدا میکند.
وی افزود: موقع عیادت، فرد عیادتکننده متوجه این موضوع میشود که افرادی هستند که با بیماریها و مشکلات شدیدتر از این مواجه هستند.
باغبانیان تصریح کرد: تحقیقات نشان داده وقتی فرد دوستان و عزیزانش را میبیند یک سری انتقالدهنده عصبی در مغز او ترشح میشود که در درمان بیماری، کاهش درد و احساس خوشحالی نقش موثری دارد.
وی اذعان داشت: این زمانی حاصل میشود که بر بالین بیمار حاضر شویم و با عشق و محبت از او عیادت کنیم.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: وقتی کسی بیمار است و دیگران از او عیادت میکنند این نگرش در او شکل میگیرد که ارزشی که دیگران برای او قائلند فقط زمان سالم بودن او نبوده و در واقع این ارزش برای شخصیت بیمار است نه سلامتی و پست و مقام او.
وی افزود: این نگرش موجب آرامش و اعتماد به نفس بیمار میشود. از طرفی احوالپرسی و دادن امید و نشاط به بیمار موجب آرامش وی میشود.
این متخصص بهداشت و روان ادامه داد: در احادیث گفته شده از لحظهای که فرد قصد میکند تا بیماری را عیادت کند تا زمانی که به خانه بازمیگردد برای وی ثواب و عمل خیر ثبت میشود. در عیادت بیمار تاثیری وجود دارد که حتی متخصصان نیز نمیتوانند آن را ایجاد کنند.
باغبانیان گفت: همچنین عیادت بیمار برای عیادتکننده مانند کلاس درس می ماند زیرا بیمار از مشکلات خود و عدم رعایت برخی نکات بهداشتی که بیمار آن را رعایت نکرده مطلع میشود. بنابراین میتواند جنبه اطلاعرسانی و پیشگیرانه داشته باشد.
وی افزود: به لحاظ مذهبی تاکید شده که در دو جا نباید زیاد توقف کرد. یکی زیارت اماکن متبرکه و دوم عیادت بیمار. علتش این است که بیمار نیاز به استراحت دارد و توقف طولانی مانع از استراحت وی میشود. همچنین بهتر است قبل از عیادت مختصری از سابقه بیماری و درمان بیمار از خانوادهاش بپرسیم تا در عیادت چیزهایی نگوییم که بیمار از آن بیخبر است.
وی خاطرنشان کرد: نه تنها دین مبین اسلام و مذهب تشیع بر عیادت بیمار تاکید میکند بلکه این مهم از نظر روانشناسی نیز بسیار موثر است. عیادت نه تنها در مورد بیماریهای جسمی بلکه در مورد بیماریهای روانی نیز که با ملاقاتهای کوتاه و مکرر همراه باشد در کاهش بیماری روانی موثر است.
جشن
سده گاهشمار تاریخی است که 40 روز بعد از یلدا و50 روز مانده به عید در ایران
برگزار میگردیده است
جشن سَده، یکی از جشنهای همگانی ایران کهن، در آغاز شامگاه دهم بهمنماه برابر با آبان روز از بهمن ماه با افروختن هیزمی که مردمان، از پگاه بر بام خانه خود یا بر بلندی کوهستان گرد آوردهاند، آغاز میشود. جشن سده یک جشن ملی ایرانیان است و به هیچ دین و مذهبی مربوط نیست.
جشن «سَدَه» بزرگترین جشن آتش و یکی از کهنترین آیینهای شناخته شده در ایران باستان است. در این جشن در آغاز شامگاه دهم بهمنماه، همه مردمانِ سرزمینهای ایرانی بر بلندای کوهها و بام خانهها، آتشهایی برمیافروخته و هنوز هم کموبیش بر میافروزند. مردمان نواحی مختلف در کنار شعلههای آتش و با توجه به زبان و فرهنگ خود، سرودها و ترانههای گوناگونی را خوانده و آرزوی رفتن سرما و آمدن گرما را میکنند. همچنین در برخی نواحی، به جشنخوانی، بازیها و نمایشهای دستهجمعی نیز میپردازند.
آنچنان که جابر عناصری در کتاب «تجلی دوازده ماه» و رضا مرادی غیاثآبادی در کتاب «نوروز نامه» نوشتهاند، امروزه این مراسم در میان روستانشینان شمال شرقی کشور (همچون آزادوَر و روستاهای دشت جوین)، در بخشهایی از افغانستان و آسیای میانه (با نام «خِرپَچار»)، در کردستان (پیرامون سلیمانیه و اورامانات)، نواحی مرکزی ایران (با نامهای «هلههله»، «کُرده»، «جشن چوپانان») و در میان برخی روستانشینان و عشایر لرستان، کردستان، آذربایجان و کرمان رواج دارد.
جشن سده هیچگاه به هیچیک از اقوام یا ادیان باستان ارتباطی نداشته و همواره جشنی ملی و برگرفته از شرایط اقلیمی و رویدادهای کیهانی بودهاست. قدمت زیاد این مراسم باعث شده تا در باره دلایل برگزاری آن روایتهای بسیار متعدد و متناقضی در منابع قدیم ثبت شود.
با اینکه در هیچیک از متون پهلوی و منابع زرتشتی عصر ساسانی و پس از آن، نامی از جشن سده و مراسم آن برده نشده و پیداست که این جشن در مغایرت با سنت زرتشتی بوده است؛ اما در دوران معاصر این مراسم در میان هممیهنان زرتشتی نیز رایج شدهاست
همشهری
اونجایی رو که شما ترگل مینامید مثل همه نقاط دیگه شهرمون تابلوهاش فقط به درد افراد محلی میخوره و غریبه هارو نه تنها راهنمایی نمیکنه بلکه گیج تر میکنه .....
باعث تاسفه .