بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

بادرود-پایتخت تاریخی فلات مرکزی

بادرود- چهارمین مهد گردشگری مذهبی ایران

هشدار ،آب بادرود ناگواراست

بادرودیها گچ میخورند  

 

وجود املاح در آبهای شرب بادرود هرروز بیشتر می شود .آب شرب شهری که از طریق 4 چاه عمیق آب در منطقه سرآسیاب ودر عمق 180 متری برداشت می شود به علت اینکه در مناطق گچی،آهکی  واقع شده دارای املاح بسیار زیادی است . بنا به گزارش سایت بادرود نیوز سختی آب یعنی سنجش میزان املاح موجود در آب مثل کلسیم ، منیزیم و ... و سختی آب بادرود در حال حاضر 1800 ppmاست و اگر این میزان به 2000 ppm برسد ، غیر قابل شرب خواهد شد .در عکس فوق میتوانید سختی آب بادرود با یکی از چشمه های شهرستان را مشاهده ومقایسه بفرمائید. دقت کنید که املاح سبز بجای مانده در ظرف مربوط به آب بادرود ناشی از تجزیه الکترود مسی است( اکسید مس) که بدلیل املاح زیاد موجود در آب مس بیشتری اکسید میگردد .پیشنهاد میگردد باتوجه به نفوذ برخی از همشهریان در سازمان آبفای استان اصفهان نسبت به احداث تصفیه خانه که از آرزوی های دیرین این مردم است اقدامات لازم صورت پذیرد . شایسته نیست مردم محروم این منطقه پولی معادل آب سد کرج که در تهران مصرف میشود را بپردازند وآب مملو از املاح بیاشامند .بروز بیماریهای حاد کلیوی وکبدی بیشتر ناشی از وجود املاح در آبهای بادرود است .  

21بهمن افتتاح استخرشنا بادرود

استخر شنای بادرود افتتاح می شود 

 

استخر شنای بادرود

بزودی استخر شنای بادرود با حضور وزیر کار وامور اجتماعی مورد بهره برداری قرار میگیرد .این پروژه که از سال 1380 وباپیگیریهای مجدانه دکتر باغبانیان نماینده وقت مردم حوزه انتخابیه در مجلس کلنگ زنی شددر مجموعه ای با عنوان مجموعه ورزشی کارگران بادرود در شهرک آزادگان آغاز گردید ابتداء قرار بود به عنوان سالن سر پوشیده ورزشی و سالن زمین چمن آغاز گردد . بعدها در سال 1382 وبنا به درخواست نماینده وقت در حین بازدید آقای خاتمی رئیس جمهور قبل از سایت هسته ای نطنز مبلغ 500 میلیون ریال برای ساخت  استخر شنای رو باز اختصاص یافت که بنا به پیشنهاد شورای شهر مبلغ فوق از استخر سرباز به استخر سرپوشیده به اداره کار وامور اجتماعی تخصیص وسالن فوتسال به سالن استخر تغییر وضعیت یافت . اینک این پروژه عظیم که شامل استخر بزرگ واستاندارد،استخر ویژه کودکان،سونا،جکوزی وتمام امکانات  استخر استاندارد است در آستانه افتتاح وبهره برداری است .بدین منظور بار دیگر مردم عزیز بادرود شاهد خدمت صادقانه دولت هشتم ونهم ، نماینده محترم وقت ومسئولین محترم محلی در بهره برداری از یکی دیگر از نیازهای اساسی این مردم عزیز هستند .

 

اولین برف زمستانی 88 بادرود

بادرود سفید پوش شد.    

 

 

 

اولین برف سال 88 زمستان بادرود را سفید پوش کرد . درست در نیمه زمستان سالجاری بارش برف از ساعت 3 نیمه شب  یکشنبه 18 بهمن تا 10 صبح باعث خوشحالی کشاورزان منطقه گردید . بنا به گزارش رسیده ارتفاع نخستین برف زمستانی 88 قریب به 10 سانتی متر بوده است  

نینوای بادرود

مراسم آئینی روایت نینوا دربادرود  

به همت جمعی از دوست داران اهل بیت (ع) مراسم نمایش وقایع عصر عاشورا با عنوان روایت نینوای بادرود عصر اربعین در این شهر برگزار میگردد .

این مراسم که با حضور برخی از تعزیه خوانان بادرود،حسین آباد ونوش آباد از ساعت 2 بعد ازظهر اجراء می شود به طور حتم مثل برنامه های مذهبی که قبلأ نیز در این شهر اجراء گردیده با استقبال بسیار زیاد همشهریان مواجه خواهد شد .

برنامه روایت نینوا در انتهای خیابان حضرت ابوالفضل(ع) محله خیرآباد اجراء می گردد.

در این برنامه وقایع شهادت حضرت ابا عبد الله الحسین(ع) ویارانش در ظهر عاشورا به همراه اسارت اهل بیت مطهره با نوای گرم مداحان وموسیقی مذهبی همراه با کاروان شتر وهنرمندی تعزیه خوانان به نمایش در می آید.

یادآوری میگردد نظیر چنین برنامه ای بطور همزمان در روستاهای ده آباد واریسمان نیز اجراء می شود.

افتتاح 31 طرح عمرانی در بادرود

افتتاح 31 طرح عمرانی در بادرود

بمناسبت سی ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 31 طرح عمرانی با حضور معاون عمرانی استاندار افتتاح گردیدند .

در این مراسم که در سالن دانشگاه آزاد بادرود برگزار شد علاوه بر صمصام الشریعت معاون عمرانی استاندار،مدیر کل تأمین اجتماعی ،رئیس دانشگاه آزاد کاشان،معاون مدیرکل آموزش وپرورش،مدیرعامل ومعاون شرکت شهرکها صنعتی ومسئولین محلی حضورداشتند .

مجموعه سالنهای دانشگاه آزاد بادرود،زیرساخت شهرک صنعتی بادرود،سالن اجتماعات خالدآباد،ساختمان دهداری ده آباد،مدرسه شهید باقری ده آباد،مدرسه شرف بادرود،حیاط مدرسه شهید باهنر بادرود،ساختمان تأمین اجتماعی،زمین چمن مصنوعی ،دهیاری اریسمان،وآسفالت معابر بادرود وخالدآباد از مهمترین این طرحها بودند .

کلنگ احداث مسجد شهرک آزادگان وغرس چند نهال در بلوار حرم وزیارت آستان مقدس آقاعلی عباس جزء برنامه های 14 بهمن بادرود بود.

فعالیت بخشدار پرتلاش بادرود در این راستا بسیار قابل تمجید بود . به امید بادرودی آباد تر

درخت سیب نوفل لوشاتو

خاطرات سفر یکی از همشهریان گرامی به نوفل لوشاتو 

  

  

شروع ایام گرامی داشت دهه پیروزی انقلاب اسلامی ایران بهانه ای شد تا خاطره ای از سفر به نوفل لوشاتو را برای خوانندگان عزیز بیان کنم.دی ماه امسال در قالب ماموریتی اداری ، فرصتی یافتم در سفری به چند کشور اروپایی که از فرانسه شروع می شد، شانس رفتن به نوفل لوشاتو پیدا کنم. نام نوفل لوشاتو را بارها در کتب درسی و تاریخی شنیده و خوانده بودم. در عبور از خیابان فردوسی تهران هم بارها با تابلوی خیابان فرعی بنام نوفل لوشاتو برخورد کرده بودم اما هیچگاه فکر نمی کردم بتوانم روزی از این دهکده زیبا در نزدیکی پاریس دیدن کنم.روز اول دی 88 بود. ماهی که در بیست و ششمین روز آن در سال 1357 محمدرضا پهلوی ایران را ترک کرد و زمینه بازگشت امام از فرانسه به تهران مهیا شد. به همراه برخی ازهمکاران و جناب حجت الاسلام میرحجاز مشاور عالی رییس قوه قضاییه از پاریس که حرکت کردیم در حدود چهل کیلومتری آن ودر مسیر بسیار دیدنی و سرشار از زیبایی های طبیعت، به دهکده نوفل لوشاتو رسیدیم.روستائی خلوت، آرام ، دارای درختان سر به فلک کشیده ساختمان های کوچک اما فوق العاده زیبا.!! در سمت راست خیابان اصلی دهکده؛ باغی است که با توری فلزی و درب چوبی سبز رنگ محصور گردیده است. وسط این باغ کلبه ای بوده که حضرت امام حدود پنج ماه در آن سکونت داشت و در این مدت کوتاه محل رفت و آمد های سیاسی شده بود. اکنون هیچ اثری از این کلبه محقر دیده نمی شود. منافقین ضد انقلاب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از شدت خشم این کلبه متروکه را منفجر کرده اند. خبر ناراحت کننده ای بود. تا آن روز نشنیده بودم که چنینی اتفاقی افتاده است و شاید بارها گفته و نوشته شده ولی من دقت نکرده بودم.

مهمترین صحنه در باغ متعلق به جمهوری اسلامی ایران در دهکده مذکور، که آن روز پوشیده از برف شده بود، درخت سیبی بود که قبلا عکس آن را دیدم بودم. درختی که حضرت امام در زیر سایه آن درخت به تنه آن تکیه داده و برای جمعی از ملاقات کنندگان سخنرانی می کند. بله. همان درخت سیب در سرمای زمستان پر از سیب قرمز بود. گویی به برکت حضور امام خمینی در این باغ و تکیه دادن او به این درخت موجبات جاودانگی آن فراهم گردیده است!!! در این فکر بودم که چگونه درخت سیب بعد از سالها دوری از انفاس قدسی امام راحل و در فاصله طولانی آن سوی مرزها هنوز بر خود می بالد که روزی میزبان بزرگ مرد تاریخ ساز ایران اسلامی بوده است اما در درون کشور برخی دچار فراموشی شده و به سادگی از آرمانهای او عدول می کنند؟؟ در این فکر که مگر هنوز صدای آن مرد در گوشه گوشه این مملکت به گوش نمی رسد که باید به این کشور ومردم آن خدمت کرد؟یافتن پاسخ این سئوال کار دشواری است اما غیر ممکن نیست. آیا نهضتی که امام آغازگر آن بود ؛ نزاع ایشان با شاه پهلوی بر سر قدرت بود؟  مگر نه اینست که نهضت او برای بیداری امت اسلامی و رهایی از استبداد و تلاش برای خدمت به مردم و اعتلای این مرز و بوم است؟ بیاییم بار دیگر با آرمانهای امام راحل تجدید بیعت کرده و همانند درخت سیب باغ نوفل لوشاتو از انفاس قدسی او متمتع گردیدم.

یا حق- حسن نوریان

مهر بادرود:با سپاس از لطف شما جناب آقای نوریان در ارسال مطلب فوق، کاش عکسی هم از آن دهکده برای ماارسال تا در این مطلب از آن استفاده میگردید.

مسکن مهر بادرود؟؟؟؟

مسکن مهربادرود فقط یک تابلو است وبس  

 

 

یکی از اقدامات دولت محترم اجرای طرح مسکن مهر در شهرهای ایران بود .این طرح که زمین از آن دولت وبا اندک سرمایه بی مسکن ها ووام وتسهیلات بلند مدت دولتی قرار بود انجام بگیرد در خیلی از شهرهای ایران بحمدالله این طرح با جدیت تمام در حال انجام است ویا به مرحله اتمام وبهره برداری رسیده است .برای نمونه در شهر همجوار ما 832 واحد از طرح مسکن مهر در حال نازک کاری است .در بادرود ما که این طرح از سه سال پیش کلید خورده در ابتداء قرار بود 750 واحد مسکونی احداث شوند باتأسف به علت عدم همراهی اداره منابع طبیعی در اختصاص زمین بلوار آقاعلی عباس به مسکن وشهرسازی وبه بهانه نبود زمین در شهرک آزادگان مقرر شد در فاز اول تعداد 135 واحد احداث گردند .وبنا به پیگیریها برغم صدور پروانه ساخت 135 واحد مسکن مهر ،تاکنون حتی یک آجر برروی آجر مسکن مهر بادرود نرفته است وصدهاجوان جویای مسکن منتظر مهر مسئولین مرتبط هستند. 

امیدواریم اداره تعاون ویا مسکن وشهرسازی ویا هیئت مدیره اندکی سرعت اقدامشان را تند تر کنند.

۲۲ بهمن 57 دربادرود

عکس از تظاهرات مردم بادرود در بهمن ماه 1357 با تشکر از حاج محمدرضاخسروی (علی جیران) .عکاس این عکس زیبا وماندگار

 

10 بهمن جشن سده

10 بهمن ،جشن سده 

 بیشتر دانشمندان نام سده را گرفته شده از صد می دانند. ابوریحان بیرونی می نویسد: “سده گویند یعنی صد و آن یادگار اردشیر بابکان است و در علت و سبب این جشن گفته اند که هرگاه روزها و شب ها را جداگانه بشمارند، میان آن و آخر سال عدد صد بدست می آید و برخی گویند علت این است که در این روز زادگان کیومرث، پدر نخستین، درست صدتن شدند و یکی از خود را بر همه پادشاه گردانیدند” و برخی برآنند که در این روز فرزندان مشی و مشیانه به صد رسیدند و نیز آمده : “شمار فرزندان آدم ابوالبشر در این روز به صد رسید .”

نظر دیگر اینکه سده معروف، صدمین روز زمستان از تقویم کهن است، زمستان در تقویم کهن 150 روزه و تابستان 210 روزه بوده است و برخی گفته اند که این تسمیه به مناسبت صد روز پیش از به دست آمدن محصول و ارتفاع غلات است.

  زنده یاد استاد مهرداد بهار معتقد است که واژه سده از فارسی کهن به معنی پیدایش و آشکار شدن آمده و آن را برگزاری مراسمی به مناسبت چهلمین روز تولد خورشید (یلدا) دانسته و می نویسد: … جشن سده سپری شدن چهل روز از زمستان و دقیقا در پایان چله بزرگ قرار دارد. البته به جشنی دیگر که در دهم دی ماه برگزار می شده و کمابیش مانند جشن سده بوده هم باید توجه کنیم که در آن نیز آتش ها می افروختند. اگر نخستین روز زمستان را پس از شب یلدا – تولد دیگری برای خورشید بدانیم، می توان آنرا هماهنگ با جشن گرفتن در دهمین و چهلمین روز تولد، آیین کهن و زنده ایرانی دانست. (در همه استان های کشور و سرزمین های ایرانی نشین، دهم و چهلم کودک را جشن می گیرند) و این واژه “sada” (اسم مونث) که به معنی پیدایی و آشکار شدن است ، در ایران باستان sadok  و در فارسی میانه sadag بوده و واژه عربی سذق و نوسذق (معرب نوسده) از آن آمده است.

 

پیشینه اسطوره ای پیدایش آیین و جشن سده:

از اسطوره های جشن سده تنها یکی به پیدایش آتش اشاره دارد. فردوسی می گوید: هوشنگ پادشاه پیشدادی، که شیوه کشت و کار، کندن کاریز، کاشتن درخت … را به او نسبت می دهند، روزی در دامنه کوه ماری دید و سنگ برگرفت و به سوی مار انداخت و مار فرار کرد. اما از برخورد سنگها جرقه ای زد و آتش پدیدار شد. هم در کتاب “التفهیم” و هم “آثارالباقیه” ابوریحان، از پدید آمدن آتش سخنی نیست بلکه آنرا افروختن آتش بر بامها می داند که به دستور فریدون انجام گرفت و در نوروزنامه آمده است که : “آفریدون … همان روز که ضحاک بگرفت جشن سده برنهاد و مردمان که از جور و ستم ضحاک رسته بودند، پسندیدند و از جهت فال نیک، آن روز را جشن کردندی و هر سال تا به امروز، آیین آن پادشاهان نیک عهد را در ایران و دور آن به جای می آورند.”

برگزاری جشن سده:

الف) تا دوره ساسانی: فردوسی آنرا به هوشنگ نسبت می دهد و ابوریحان بیرونی و نوروزنامه آنرا از فریدون می دانند و همچنین رسمی شدن جشن سده به زمان اردشیر بابکان منسوب گردیده است، اما در هیچکدام به شیوه برگزاری آن اشاره ای نشده است.

ب) بعد از ساسانیان: مورخان و نویسندگانی چون بیرونی، بیهقی، گردیزی، مسکویه و … از شیوه برگزاری جشن سده در دوران غزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان، آل زیار و … تا دوره مغول بسیار نوشته اند. از آیین های عامه مردم سندی نداریم اما در حضور شاهان، رسم شعرخوانی بود و نیز پرندگان و جانورانی به آتش انداخته می شدند و گیاه خوشبو تبخیر می کردند تا مضرات آن را برطرف کنند.

ج) در عصر حاضر: در مازندران، کردستان، لرستان، و سیستان و بلوچستان؛ روستاییان و کشاورزان و چوپانان و چادرنشینان نزدیک غروب یکی از روزهای زمستان (آغاز نیمه یا پایان زمستان) روی پشت بام، دامنه کوه، نزدیک زیارتگاه، کنار چراگاه و یا کشتزار آتشی افروخته و بنا بر سنتی کهن پیرامون آن گرد می آیند بدون آنکه نام جشن سده بر آن نهند.  

ولی در کرمان جشن سده یا سده سوزی در بین تمامی اقشار مردم کرمان، مسلمان، زرتشتی، کلیمی … رواج دارد که همه ساله در دهم بهمن ماه برگزار می شود. در بین چادرنشینان بافت و سیرجان سده سوزی چوپانی برگزار می شود که شب دهم بهمن آتش بزرگی بنام آتش جشن سده، با چهل شاخه از درختان هرس شده که نشان چهل روز “چله بزرگ” است در میدان ده برمی افروزند و می خوانند: سده سده دهقانی/ چهل کنده سوزانی/ هنوز گویی زمستانی.

چنانکه از کتاب ها و اسناد تاریخی برمی آید جشن سده جنبه دینی نداشته و تمام داستان های مربوط به آن غیردینی است و بیشتر جشنی کهن و ملی به شمار می آید و وارث حقیقی جشن سده نه فقط زرتشتیان، بلکه همه ایرانیان اند، میراثی که به بسیاری از کشورهای همسایه نیز راه یافت.

سرعت اینترنت بزبان کاریکاتور

0000اندر حکایت سرعت اینترنت 

جدیدترین اثرکاریکاتور هنرمند بادرودی آقای محمدعلی رجبی بادی 

منبع«بادرود نیوز»